Не само престиж, но и отговорност за компаниите носи участието им в най-новия индекс на БФБ - Corporate Governance Index. Добрата корпоративна отговорност, заради която са там, ще трябва да се защитава с всеки изминат ден, още повече, че и други дружества имат стимул да се активизират в това отношение, а местата в състава на индекса на само седем.

Цедката от критерии, през която мина първата седморка, включват изисквания за ликвидност, оборот на свободно-търгуемия обем и имидж на добросъвестни в корпоративното управление. Изборът на бе направен от Националната комисия за корпоративно управление, която ще преразглежда членството в индекса веднъж годишно.

Според изпълнителният директор на Българска фондова борса Иван Такев новият индекс ще даде възможност за интересни анализи и съпоставки между дружествата, търгувани на борсата, а защо не и за инвестиционни стратегии на база доброто корпоративно управление. Преди всичко обаче ще бъде нужен толеранс от време, през което индексът да натрупа история.

Какво представлява Индексът за добро корпоративно управление на БФБ - ориентир за това какво се случва с пазарната капитализация на дружествата, които се отличават с това качество, или реална инвестиционна възможност, която ще бъде ползвана от инвеститорите?

Обикновено подобни индекси биват структурирани, за да се следи представянето в по-дългосрочен период на компаниите, ангажирали се да спазват и прилагат принципите на доброто корпоративно управление спрямо представянето на целия пазар. Не винаги обаче те се превръщат в основа на търгуван инструмент или портфейл, тъй като обикновено инвеститорите гледат множество други фактори освен корпоративното управление, преди да инвестират дадена сума.

Това е особено вярно в случаите, когато индексът, респективно портфейлът се състоят от малко на брой компании, както е в случая, т.е. теглото на всяка една от тях е сравнително високо. И ако например текущите слаби финансови резултати на една компания от индекс с 30 дружества могат да бъдат преглътнати от инвеститор, следващ този индекс, то при индекс от 7 дружества това не е точно така.

Смятате ли, че ще има инвеститори, които ще структурират портфейли на базата на този индекс?

Възможно е, но според мен е доста по-вероятно това да се случи след известно време, когато индексът натрупа история и най-вече когато компаниите от него продължат да доказват ангажираността си с корпоративното управление. Всяка стъпка в разрез с тези принципи малко или много компрометира идеята на индекса.

Може ли да посочите аналози на този индекс на други борси и да кажете какво се случва с тях - по-стабилно ли се представят този тип индекси при пазарни спадове спрямо стандартните индекси?

Такива индекси се изчисляват като от борси, така и от независими агенции, като например FTSE. Също така, някои от тях покриват по-широка територия, каквато е на корпоративната и социална отговорност (CSR), а не единствено корпоративното управление. Такъв индекс например има борсата във Варшава, който за последната една година се представя значително по-добре от основния индекс на същата борса. Естествено, не съществува правило, което казва, че подобни индекси непременно се представят по-добре, но чисто емпирично е интересно да се съпостави в дългосрочен период изменението на такъв индекс спрямо целия пазар.

Като човек, който отдавна наблюдава пазарите, знаете, че инвеститорите имат афинитет към по-големия риск, по-грубата игра, защото те носят и по-големите печалби. В този смисъл - това няма да бъде индексът на малките индивидуални инвеститори. Права ли съм?

Не мисля, че даден индекс може да бъде класифициран като индекса на дадена група инвеститори. Според мен той ще бъде следен по начина, по който биват следени всички останали индекси, тъй като именно съпоставката му е интересното в случая. Както казах, дали някой би следвал индекса, инвестирайки в съответните пропорции, ще стане ясно на по-късен етап.

Когато съставяхте индекса и правехте проучвания за това кои компании са подходящи да участват в него, стана ясно, че от 18 дружества, които покриват критериите, само 11 са попълнили картите за оценка, с което са изявили сами желание да участват. На какво се дължи според вас пасивността на останалите?

Държа да отбележа, че не ние съставяхме индекса, а Националната комисия за корпоративно управление. В конкретния случай борсата единствено калкулира индекса и разпространява информация за него към трети лица, но не определя неговата база, както е с нейните четири индекса. Но като цяло наистина е така, очаквахме малко по-голяма заинтересованост от компаниите и малко по-реалистични самооценки от тяхна страна. В крайна сметка картата е начин за идентифициране на слабите места в областта на корпоративното управление, а не метод за самоизтъкване. Но вярвам, че с течение на времето компаниите ще станат значително по-активни, тъй като това най-вече е функция на ангажираността им с корпоративното управление.

При стартирането на индекса в него участват 7 дружества от над 300 листнати на БФБ. Имаше ли недоволство от компании, които останаха извън индекса?

Не, за момента не съм чул някой да се е оплакал, че е извън индекса. Освен това, всеки е свободен да изчислява каквито индекси пожелае, включително и ако счете, че кръгът на компаниите може да бъде подбран по-добре.

Ако трябваше да се състави индекс на дружествата с лошо корпоративно управление, колко на брой биха влезли в него според вас?

Не съм чувал за подобна практика да се изчисляват подобни индекси, но това вероятно е резултат от факта, че ролята им е да стимулират компаниите, а не да ги наказват. Ако се подхожда с назидателна цел при корпоративното управление резултатите най-вероятно ще бъдат точно обратните на поставената цел.

Какъв е стимулът за останалите компании на БФБ да пожелаят да влязат в индекса за добро корпоративно управление? 

Стимулът е, че всяка една компания, станала част от този индекс може да използва този факт в чисто маркетингов аспект при позиционирането си пред клиенти и инвеститори. В голяма степен това важи и за всички публични дружества, естествено с уговорката, че  те наистина се държат като такива и публичността им е осъзната необходимост и преимущество от мениджмънта и собствениците. При компаниите от подобен индекс обаче публичността е издигната на качествено по-високо ниво.