Консолидация е основното, което иска от България Европейската банка за възстановяване и развитие. В стратегията й за следващия 3-годишен период, банката вижда ролята си като помощник на правителството в изпълнение на поетите от него ангажименти за реформи.

ЕБВР ще продължи да финансира проекти, идващи от България, но е притеснително, че секторите, които са приоритетни за нея са същите, които бяха и преди три години - енергетика, производството, транспорта и финансовия сектор. В този смисъл или реализираните до тук проекти не са успели да постигнат търсените цели, или проблемите са толкова дълбоки, че е нужна още много работа.

От стратегическия документ на ЕБВР е видно, че на банките не се гледа с твърде голям оптимизъм. Търговските банки все още са изправени пред затруднения да си осигуряват средносрочно и дългосрочно финансиране. По отношение на краткосрочния ресурс, те разчитат на местния пазар, който остава несигурен, пише в документа на ЕБВР.

Ето защо банката ще продължи да предоставя средносрочно и дългосрочно финансиране на банките, които демонстрират високи стандарти в работата си. Освен паричен ресурс, те ще могат да ползват още техническа помощ от експертите на ЕБВР, както и шанс за участие в донорско финансиране.

Банката смята, че секторът се нуждае от консолидация. Това е процес, който привлича вниманието на инвеститорите, аргументират се от ЕБВР. В този процес тя може да играе ролята на инвеститор в дългови или друг вид ценни книжа, които са листнати на местната или на някоя от чуждите фондови борси, става ясно от стратегията за следващите 3 години. 

ЕБВР предлага още съдействие по приватизацията на Българската фондова борса. Виждането на банкерите е че в региона трябва да бъде осъществено сливане на местните борси в един голям играч. 

По отношение на енергийния сектор, ЕБВР иска от нас повишаване на енергийната ефективност и устойчивото развитие на икономиката. България все още е страната с най-голяма енергийна интензивност, което й пречи да изпълни ангажиментите си за нисковъглеродна икономика. Това значи, че единица продукт се произвежда с по-голямо количество електроенергия, спрямо останалите страни в ЕС. ЕБВР обръща внимание на необходимостта от стимули за оползотворяването на възобновяемите източници на енергия, което налива масло в огъня на дискусиите за това дали дружествата във ВЕИ сектора не ползват прекалено много преференции.

Интересно е още виждането на банката за водния сектор. ЕБВР обявява, че ще финасира там, където има ясно разграничение между това кой е собственик на активите във ВиК- сектора и кой има ангажимент по стопанисване на обектите.

В пътния сектор ЕБВР похвалва новоприетите нормативи, които конституират публично - частните партньорства. Банката изглежда съгласна с намерението да се използва повече частен капитал в изграждането на обекти, които традиционно до сега са се финансирали с публични средства.

Значителни предизвикателства има в железопътния сектор, според Европейската банка за възстановяване и развитие. Комерсиализацията и реструктурирането са варианти за по-добро стопанисване на активите в сектора. Банката би подкрепила частни инициативи, които да доведат до отдаване на железопътните спирки на концесия или пък поемането на извършваните от влаковете услуги от частни компании.

В земеделието ще бъдат подпомагани усилията на фермерите да увеличат добивите от културите, които отглеждат. И в тази сфера банката препоръчва консолидиране.

Като цяло ЕБВР смята, че компаните в селското стопанство, строителството, производството на стоки за дълготрайна употреба и леката промишленост трябва да са по-големи, защото така те имат по-голям достъп до финансиране и е по-голяма възможността да произвеждат стоки с висока добавена стойност.
 
От 2003 година до края на 2010 година Европейската банка за възстановяване и развитие е одобрила 194 български проекта, чиято стойност е била € 8 млрд., а ЕБРД е финансирала € 2.4 млрд. От тези проекти 30% са били за енергийния сектор и инфраструктурата, 32% са били във финансовия сектор, а 38% - в корпоративния сектор.

Портфейлът на банката към момента се състои само от проекти в частния сектор. Само € 128 млн. от общо € 1.35 млрд. е финансиране за държавни проекти.

Целият текст на стратегията може да изтеглите от тук.