Две години от присъствието си на българския пазар отбелязва гигантът в производството и продажбата на тютюневи изделия Филип Морис. Основен акцент в работата на компанията у нас е дистрибуцията на цигари, като целите в краткосрочен план са за повишаване на пазарния дял.

 

Петер Имре, директор корпоративна политика за България и Румъния и Андрей Василеску, регионален мениджър за България намират средата за бизнес с тютюневи изделия у нас за конкурентна и благоприятна, но смятат, че тя е свръхрегулирана.

 

Според мениджърите на Филип Морис трябва да се създаде една агенция под надзора на министър-председателя, а не както е досега, правомощия да се разпореждат с търговията с цигари да имат 3-4 министерства.

 

От компанията изразиха съжаление за персоналните промени в митниците, с които успешно са противодействали на контрабандата и се надяват добрите практики в тази насока да бъдат продължени. Според Петер Имре приватизацията на фабрики от структурата на Булгартабак е безвъзвратно закъсняла.

 

Андрей Василеску, регионален мениджър на Фирип Морис в България

 

 

Какви са резултатите на Филип Морис за тези две години в България?

 

За тези две години ние на практика поставихме основите на бизнеса си тук и очакваме този ръст да продължи в следващите години, като консолидираме водещата си позиция в сегмента международни марки.

 

Към момента държим около 13% от пазара в стойностно изражение, имам предвид пари от продажби на цигари и 12% по обеми на продажбите.

 

Нашите планове се изграждат независимо от действията на конкурентите. Имаме дългосрочна стратегия за този пазар. Всеки иска да има 100% от пазара, ако е възможно, но ако погледнем делът на Филип Морис в Европейския съюз, той е 40%. Така че бих искал да постигнем същия дял и тук, в България, и колкото по-скоро, толкова по-добре.

 

Как се отразяват на продажбите ви в България забраните за пушене на обществени места и останалите регулации?

 

Регулациите са важен елемент, който да осигури добри перспективи за бизнес растеж и да осигури равни условия за всички на пазара. Имаме много добри резултати в стриктно регулирани пазари и много от така наречените стари членки на Европейския съюз са строго регулирани пазари. Така че ние приветстваме регулацията, но такава регулация, която да доведе до предвидимост на бизнеса и която да създаде равни условия за производителите.

 

От нашите пазарни проучвания знам, че тютюнопушенето сред пълнолетните пушачи в България е приблизително 50% , което е един от най-високите проценти в Европа. Също така нашите проучвания за последните 2 години не показват тенденция за спад на този процент.

 

С какво е по-особен сегментът на така наречените леки цигари в България?

 

Има една много голяма особеност тук, която представлява това привличане на пълнолетните пушачи към слимс-цигарите. Всъщност, това е необичайното в сравнение с останала част на Европа.

 

Понастоящем използването на такива описателни определения е забранено, така че вече е малко по-трудно да се определи къде започва light - сегментът и къде свършва. Но ако погледнем общата тенденция,  можем да кажем, че се забелязва тенденция у потребителите да преминават в последните години към цигари с по-ниско съдържание на катран.

 

През последния месец бе извършена приватизация на две фабрики с лиценз за производство на цигари. Представляват ли те интерес за вас?

 

Ние имаме огромни производствени мощности в Европейския съюз и извън него, така че не сме взимали под внимание такава възможност.

 

Можем много неща да си представяме около бъдещето на тези фабрики. Това, което със сигурност знам е, че в сегашната изключително конкурентна среда, да изградиш една изцяло нова марка  изисква много ресурси, ноу хау и дисциплина. Дали новите собственици ще решат да поемат това предизвикателство, това е изцяло тяхно решение и това ще направи конкуренцията в България още по-сериозна. 

 

Наскоро бяха затворени безмитните магазини в България. Какъв очаквате да бъде ефектът върху продажбите?

 

Ще видим. Безмитната търговия си остава все пак една законна търговия, която се регулира от международни договори. Сега е малко трудно да се каже какво пътниците ще решат да правят, когато минават през безмитни зони. Защото те имат избор да си купят цигари на вътрешния си пазар или да си купуват цигари от пазарите, към които пътуват. Много скоро ще стане ясно какво са избрали.

 

Цигарената индустрия и по-скоро регулациите за пушене на обществени места бяха повод да се направят големи инвестиции в туристическия бизнес, например. Дали имате някакви данни за размера на съпъстващите инвестиции за пушачите в заведения, ресторанти, хотели?

 

Има определени публични места, обществени места, където потребителят не е принуден да ходи, както например в обществения транспорт, болниците, където ти се налага искаш или не искаш да ходиш. Така че аз вярвам, че собствениците на този тип заведения - барове, кафенета, ресторанти трябва да имат право сами да си решават какъв тип клиенти искат да привличат, както и техните клиенти следва да имат право да изберат къде да прекарат свободните си часове.