Събирането на „такса за замърсяване“ от страна – членка при първата регистрация на употребявани превозни средства, закупени от Европейския съюз, противоречи на правото на Съюза.

Съдът на Европейския съюз в Люксембург днес отговори на запитване на румънско съдилище по дело, повдигнато от румънски гражданин, който си е закупил през 2008 г. автомобил от Германия на стойност 6.6 хил. евро и е трябвало да заплати на страната си около 2.2 хил. евро екотакса, макар че двигателят на автомобила му е отговарял на стандарта за емисии Евро 2.

Според ищеца, правата му на европеец са нарушени, тъй като при препродажбата на вече регистрирано в Румъния МПС той не дължи подобна такса. Същата ситуация, макар и с по-малък размер на еко таксите от порядъка на 200 лв., важи и за България.

Отговорът, който днес даде Съдът на Европейския съюз, не е задължителен за прилагане от националната юрисдикция; той не решава повдигнатия спор. Но европейската институция напомня на румънското правосъдие, че

правото на Съюза забранява на всяка държава членка да налага върху стоките на другите държави членки вътрешни данъци, които надвишават наложените върху подобните местни стоки.

От тази гледна точка, също и събираната в България екотакса при внос на употребявани автомобили от страна членка на Европейския съюз противоречи на правото на Съюза.

Случаят в Румъния наистина е по-специфичен, тъй като северната ни съседка има развита автомобилна индустрия и екотаксата за вносни употребявани автомобили се използва и като предпазен механизъм за местната индустрия, купена от френския конгломерат Renault.

Затова съдът в Люксембург изтъква нуждата да се гарантира пълната неутралност на местните данъци по отношение на конкуренцията. Това не е налице в румънското – но и в българското законодателство.

От юни 2008 г. в България е в сила Наредба за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса за продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци, която определя „екотакси“ за автомобили за 2011 г. в размер на 146 до 267 лв. в зависимост от възрастта на регистрирания автомобил. Наредбата не прави разлика дали този автомобил е внесен от страна – членка или от трета страна.

В Румъния в зависимост от възрастта на автомобила, екотаксата може да достигне до 30% от пазарната му стойност. На практика, тази правна уредба има за ефект да възпира вноса и пускането в движение в Румъния на употребявани превозни средства, закупени в други държави членки, което предопределя решението на Съда на Европейския съюз.

Доколкото екотаксата в България е по-малка по размер, родната администрация все пак може да оспори „незаконния“ й характер, аргументирайки се с друг текст от днешното решение: данъчната мярка не възпира пускането в движение на употребявани превозни средства, закупени в други държави членки, облагодетелствайки превозни средства на същата възраст и със същото овехтяване, вече регистрирани на националния пазар.

Макар че практиката в България влиза в несъответствие с принципа „вътрешните данъци за внасяните от ЕС стоки да не надвишават тези за местните стоки“, у нас еко таксата заради по-малкия си размер на практика не „възпира пускането в движение“ на внасяните употребявани автомобили.