Може би неприятна новина за колективните инвестиционни схеми и емитентите на облигации, но пък радостна за поднадзорните лица, които занапред ще си спестят бумащината в комуникацията с КФН, се ковe в дирекция Инвестиционен надзор.

Водена от желание да направи пазара по-прозрачен, а инвеститорите - по-информирани за това в какво точно влагат парите си, КФН работи по широк фланг от нормативни изменения. Димана Ранкова, заместник-председател на КФН ги представя пред DarikFinance.bg, в добавка с информация за резултатите от последните проверки на скандални случаи като този с Реал финанс и екс-шефа му Християн Пашков ( наричан Българският Мадоф ) и казусът с Мостстрой АД.

Какви са резултатите от работата ви по случая с Реал финанс и екс-управителя му Християн Пашков?

До момента са извършени множество действия по тази проверка. От края на февруари, непосредствено при постъпването на първите сигнали на засегнати лица, беше открита гореща телефонна линия за всички лица, които се считат засегнати от действията на Хр. Пашков. В резултат на това бяхме сезирани с нови такива, свързани с претенции на лицата за невъзстановени им парични средства, дадени по сключени договори за доверително управление на портфейли и договори за брокерски и регистрационни услуги.

Същевременно по това време получихме сигнал и от МВР - гр. Варна. Поради това извършихме детайлна проверка на дейността на изпълнителен директор, инвестиционния посредник и неговия мажоритарен собственик, от когото също бяхме уведомени за извършена инвентаризация на активи и парични средства и съответните техни констатации.

До момента чрез принудителна мярка на комисията Хр. Пашков беше отстранен от състава на управителния орган на дружеството. Същевременно акционерите предприеха действия по промени в състава на съвета на директорите, като за две от предложените нови лица вече сме издали одобрения, а за третото лице поради липса на относим професионален опит и квалификация е постановен отказ.

След анализ на постъпилите жалби и сигнали са сезирани и други компетентни институции и са предприети допълнителни наши действия, за които в последващ етап ще бъдат представени подробности.

Последното наше действие касае одобрение на коригираната оздравителна програма. Предвидено е увеличение на капитала, което ще бъде изцяло заплатено от мажоритарния акционер - Холдинг Варна АД, като са представени и доказателства за реалното предприемане на тези действия. Предвиден е срок за изпълнение от два месеца, считано от одобрението на комисията. Дали сме и указания, насочени към възможността да осъществим текущ надзор върху изпълнението на оздравителната програма.

С това инвестиционният посредник е отразил изискванията ни за привеждане на капиталовата си адекватност и ликвидност в съответствие с нормативните изисквания и мажоритарният акционер е поел конкретен ангажимент да подкрепи своето дъщерно дружество. Проверката по казуса и мониторингът за изпълнение на тези ангажименти обаче продължават.

Защо отправихте предупреждение към широката общественост за повишено внимание по отношение на доверително управление? На какви подобни инциденти се натъкнахте?

Отправяме вече неколкократно предупреждения към инвеститорите за тяхно внимание и бдителност, когато предоставят собствени парични средства или други финансови активи на трети лица. Предупреждаваме, защото при нас постъпиха сигнали, отделно в последно време имаше множество публикации за извършвани различни инвестиционни услуги от дружества, които нямат съответния за това лиценз.

Предупреждаваме с цел превенция срещу действията на такива пазарни участници, а инвеститорите задължително трябва да извършат няколко действия. Първо, да проверяват дали съответното дружество е лицензирано и дали има право да предоставя съответната услуга на клиенти. Това може да се намери в интернет страницата на комисията.

След това, внимателно да се запознават със съдържанието на документите, които им се предоставят за подпис и задължително да изискват копия на материалите, свързани с предлаганите им услуги. Трябва да избягват да дават парични средства по друг начин освен по банков път, като новият Закон за ограничаване на плащания в брой позволява плащанията за над сумата от 15 000 лв. или равностойността им в чужда валута да се извършват само през банка.

Важно е инвеститорите да знаят, че когато предоставят свои финансови активи на нелицензирани участници, това е изцяло на техен риск. Защото нелицензираните дружества не са контролирани от комисията, защото предоставените активи не са гарантирани от Фонда за компенсиране на инвеститорите в ценни книжа и защото инвеститорите могат да бъдат измамени и да понесат значителни финансови загуби.

Продължава ли мониторинга ви върху Мостстрой, Холдинг пътища, Железопътна инфраструктура Холдингово дружество и техният най-голям кредитор ОББ?

Да, продължава и бяха извършени множества наши действия по тази проверка, които своевременно сме оповестявали.

От случая на Мостстрой до сега имали ли сте съмнения за други дружества, които не подават коректна информация към надзора и евентуално прикриват задължения?
   
Това са проверки на изключително честа база и обхваща всички поднадзорни на инвестиционното управление лица - инвестиционни посредници и управляващи дружества, както и публични дружества и емитенти на други ценни книжа. Да, възникват съмнения при тези проверки, за което и се предприемат необходимите за това действия.

Какво показва наблюдението ви върху емитентите на облигации, тъй като все по - често ставаме свидетели на проблеми с изпълнение на ангажиментите към облигационерите?

В условията на криза в надзорната ни практика се установи увеличаване на  случаите на промени в първоначалните условия по редица облигационни емисии. Промените касаят основно срочност на емисиите, доходност и обезпечения. Различни са и констатираните случаи на кворум и мнозинство, с които са приети промените. Този процес продължава и може да се очаква, че в бъдеще промени в условията могат да настъпят и по други емисии.

Търговският закон не урежда изрично и по категоричен начин възможността за подобни промени, уредбата е бегла и няма изрични правила, включително липсва и съдебна практика.

Затова, за да се защити интереса на инвеститорите и да се осигури стабилност, прозрачност и доверие на капиталовия пазар, предприехме действия. Считам, че защитата на инвеститорите преминава и през повишаване на тяхната информираност.

Затова приехме указания, огласени публично и последователно прилагани от нас при разглеждане на проспекти за облигации. Заложихме конкретни допълнителни изисквания към съдържанието на проспектите, а именно в проспектите да се разкрива подробна информация за възможна промяна в първоначалните параметри на емисията и условията за нейното извършване.

На последващ етап при промени в ЗППЦК, които са назрели в голяма степен, следва да се направят промени в частта на банката довереник, които са предлагани неколкократно от заинтересовани лица и са напълно резонни. Да се дадат активни и реални функции на банката, която по закон е призвана да следи за състоянието на обезпечението и да защитава интересите на облигационерите.

Грешно ли е бил смятан SOFIX през последната поливин година, както изчислиха колегите от Investor? Какво показа проверката ви в Централен депозитар по този куриоз и какво може да се направи от тук нататък, за да бъдат компенсирани инвеститорите, реализирали загуби заради грешката?

Тематичната проверка в Централен депозитар обхвана както проверка за причините по погрешното изчисление на основния борсов индекс SOFIX за последните 6 месеца, така и други въпроси по спазване на Закона за публичното предлагане на ценни книжа. В резултат на проверката са отправени препоръки за подобряване дейността на депозитаря.

Значителна част от указанията ни целят да се разшири обхвата на информацията, която депозитарят трябва да предоставя на пазарните участници, именно защото наличието на пълна и качествена публична информация е движеща сила за развитието на капиталовия пазар. Най - общо, но не изчерпателно, препоръките се отнасят до няколко мерки, които следва да се предприемат в кратко време.

За да се повиши информираността на публиката, сме поискали да се актуализира методиката за изчисляване на свободно търгуемия обем акции и тя да се публикува на уеб страницата на депозитаря. Също така да се приеме процедура за съставяне на справка за фрий - флоут, която да съдържа и информация за служителите, задължени да я изготвят, съответно механизъм за проверката й, включително въпросната процедура да бъде сертифицирана по ISO. Отделно, да се изготвят вътрешни правила, в които да се регламентира реда и начина за извършване на промяна в информационната система на депозитаря.

Посочените препоръки са основната част от нашите искания. Същевременно са предприети и допълнителни действия, насочени към оптимизация на дейността на депозитаря и считам, че те ще бъдат отчетени в скоро време от колегите и ще бъдат предприети конкретни действия по тяхното реализиране.

Какви са нормативните промени, които екипът на КФН подготвя в уредбата, регламентираща работата на инвестиционни посредници, колективни инвестиционни схеми и т.н.?

Вървим в няколко посоки. И всъщност нормотворческата дейност е сериозен приоритет в работата на инвестиционното управление.

Първо, относимо за инвестиционните посредници и управляващите дружества на са приетите на първо четене на последното ни заседание промени в наредбата, която третира изискванията към дейността на тези дружества. Промените правят съществени стъпки в посока да се облекчат условията за сключване на сделки с финансови инструменти (включително чрез дистанционни способи) и да се оптимизира организацията им на дейност.

Ограничават се редица бюрократични процедури, рационализира се вътрешния и външния документооборот и отчетност, което предполага икономия на ресурси и възможност за концентрация на дейността върху съществените аспекти на предоставяне на инвестиционни услуги и по - доброто обслужване на клиентите. Промените целят и да се облекчи контакта с чуждестранни инвеститори и да се постигне равнопоставеност на българските инвестиционни посредници и управляващи дружества при конкурентни отношения с други участници от държави - членки на ЕС.

Промените са в няколко посоки. Облекчава се реда за сключване на договори за предоставяне на инвестиционни услуги чрез дистанционен способ. Улеснява се режима за одобряване на рекламни материали и общо се оптимизира работата на звената за вътрешен контрол, за управление на риска и вътрешен одит. Улеснява се системата за водене на задължителната отчетност и общо се предлагат и редица други облекчения.

Същевременно се отчитат и някои пропуски, натрупани в хода на нашите проверки. Предлага се забрана за приемане на плащания в брой от клиенти за представените им инвестиционни услуги, надвишаващи сумата от 15 000 лева или равностойността им в чужда валута. Това би завишило сигурността при разплащанията, защото винаги ще се използва кредитна институция, създават се повече гаранции при спазване изискванията на други закони и се постига съответствие с новия Закон за ограничаване на плащанията в брой. Допълват се хипотезите, при които не могат да се съвместяват функции от едно лице, за да не се допуска конфликт на интереси. Имаме заявена принципната подкрепа на заинтересованите лица в лицето на БАЛИП и БАУД, но все пак очакваме и други градивни предложения в хода на съгласуване до приемане на наредбата на второ четене.

Втора наша посока, са колективните инвестиционни схеми (КИС). В края на март приехме и пратихме в МФ за съгласуване новия Закон за КИС. Съгласувателната процедура върви, вече сме коментирали и отразили получените нови предложения от заинтересовани лица и институции. Законопроектът предвижда транспониране към 1 юли 2011 г. на няколко европейски директиви.

Уреждат се нови изисквания за дейността на КИС и на управляващите ги дружества, създават се нови структури от типа главни - захранващи структури и се въвеждат нови изисквания към преобразуването и нови правила към инвестиционните ограничения. Предложението е за нов самостоятелен закон, като досегашната уредба на КИС е доразвита и усъвършенствана, за да се отговори на пазарните изисквания и да се подобрят пазарните взаимоотношения между участниците на капиталовия пазар.
   
Създават се възможности за извършването на дейност на територията на целия ЕС и се въвеждат различни опции на директивата. Това ще даде нови възможности за привличане на нови пазарни участници и общо за развитие на българския бизнес.
       
Промени има в задълженията на банката - депозитар по съхранение на активите на КИС и отговорностите й към притежателите на дялове на КИС, към съответното управляващото дружество на КИС и към комисията.
   
Транспонирани са инвестиционните ограничения на КИС, като възможностите са разширени спрямо действащия към настоящия момент инвестиционен режим.
   
Допусната е по - голяма концентрация на инвестициите на КИС в едно лице, ако ценните му книжа са включени в индекс на акции или на облигации, отговарящи на определении изисквания.
   
Краткият проспект се заменя с документ с ключова информация, като се акцентира върху съществената информация при вземане на инвестиционно решение. Така се повишава информираността на инвеститорите и се създават условия за по - лесния им достъп до публичната информация.
   
Чрез новосъздадените главни - захранващи структури (Master-Feeder-Funds) ще бъде възможно обединяването на активи и съблюдаването в по - голяма степен на потребностите на местните инвеститори при структуриране на продукта. Захранващото КИС инвестира минимум 85% от своите активи в главното захранващо КИС и същевременно се създават гаранции за избягване на непрозрачни каскадни структури.

Разширяват се възможностите за извършване на дейност от управляващи дружества в рамките на Европейския съюз въз основа на “единния паспорт”.

Транспонирани са разпоредбите относно преобразуванията, което е разрешено на всички КИС и съответните им инвестиционни подразделения. С цел защита интересите на инвеститорите са поставени редица изисквания: изготвя се план за преобразуване при едни и същи условия за всички КИС; проверка от депозитарите на сливащите се схеми; проверка от депозитар или одитор на отделни параметри от процедурата на замяна на дялове и акции; задължения за информиране на инвеститорите; уредба на прехвърлянето на активи и пасиви между схемите.
   
В обхвата на проекта в съответствие с директивата са включени и предприятия за колективно инвестиране, които не са КИС по смисъла на директивата.
   
На трето място, работим по изменения в две наредби, детайлизиращи изискванията към дейността на инвестиционните и управляващите дружества. В тях промените целят привеждане в конкретика на духа и принципите на новия закон за КИС, което трябва да се случи в същия срок за нотификация - 1 юли 2011 г. - организационни изисквания и ръководство на дейността, конфликт на интереси, управление на риска и съдържание на договора между депозитаря и управляващото дружество, детайли за структурата главен - захранващ фонд, нотификация и др.
   
Целта ни е едновременно влизане в сила на закона и актовете по неговото прилагане, което ще създаде ясни правила за дейността на инвестиционните схеми и управляващите ги дружества.
   
Успоредно, макар и малко по - назад във времето, работим по промени в Закона за дружествата със специална цел, като те са резултат на отдавна дискутирани със заинтересованите лица и институции изменения, както и натрупани в практиката промени. Не бих коментирала към момента промените, тъй като преди да поставиме на вниманието на публиката промените в ЗДСИЦ, следва да финализираме законовата и подзаконовата уредба на колективните инвестиционни схеми, за което имаме зададен срок - 1 юли тази година.
   
Всичко посочено е приоритет в регулаторната ни работа и считам, че всички тези промени ще съдействат в развитието на българския капиталов пазар.