Търговският дефицит на България за първите два месеца на годината възлиза на 1.077 млрд. лв., съобщава Националният статистически институт. Само февруари е добавил 826.2 млн. лв. към минуса в търговското салдо.

 

Общо внесените стоки за януари и февруари са за 7.8 млрд. лв., което е с 9.7% повече, спрямо същия период на миналата година. Износът ни е за 6.7 млрд. лв., което е подобрение с 18.4% спрямо същия период на предходната година.

 

Данните конкретно за февруари показват внос за 4.1 млрд. лв. и износ за 3.2 млрд. лв.

 

През последните кризисни години българските производители успяват да пренасочат износа си от клиенти в страни в Европейския съюз към контрагенти в трети страни, за да избегнат негативния ефект на дълговата криза на стария континент. През първите два месеца на тази година (с натрупване) към трети страни извън Европейския съюз България е изнесла стоки за 2.8 млрд. лв. и внесла от тях стоки за 3.3 млрд. лв.

 

Само през февруари е изнесено за 1.3 млрд. лв. и е внесено за 1.6 млрд. лв. това формира търговски дефицит от отношенията с контрагенти извън ЕС в размер на 493.2 млн. за двата месеца (януари и февруари) и 293.6 млн. лв. отрицателно външнотърговско салдо с трети страни само за февруари.

 

Най-голям дисбаланс между вноса и износа България отчита при търговските си взаимоотношения с Русия, като за първите два месеца на годината той е в размер на 1.384 млрд. лв. Грузия също натежава върху баланса с превес на вноса над износа за 127.4 млн. лв. В същото време само търговските отношения с Турция допринасят с излишък в размер на 289.5 млн. лв.

 

Забелязва се значително подобрение на позициите, които местните производители имат в страни като Южна Африка, Казахстан, Украйна, Македония , Китай.

 

Данните за Южна Африка показват, че при износ за 3.4 млн. лв. през януари и февруари 2012 година през първите два месеца на тази към търговския партньор са изпратени стоки за 91.4 млн. лв., което е ръст от 2 588.2%.

 

В Казахстан изменението е от 6.1 млн. лв. на 14.5 млн. лв., което е подобрение на износа със 137%. Трицифрени са измененията в проценти и в стойността на износа и за другите посочени държави.

 

Въпреки това основните търговски партньори на българските производители, които поглъщат 46.4% от износа, са Турция, Китай, Руската федерация, Сърбия, САЩ и Македония.

 

По данни на статистическия институт най-голям ръст бележим в износа на минерални горива и масла (52.1%) и храни и живи животни (43.9%). Спад се наблюдава при износа на суровини и материали (-4.2%) и химически вещества и продукти (-0.5%).

 

 

* Източник таблица: НСИ