От централната банка на САЩ - Федералният резерв, може и да твърдят, че инфлацията отвъд океана е ниска, но хората, които всеки ден ходят да пазаруват от магазина виждат с очите си, че цените не стоят на едно място, а напротив - движат се и то в посоката нагоре.

Последните увеличения в цените на храните са част от тренд при цените на селскостопанските стоки като цяло, който е дългосрочен и според специалистите предлага възможности за ... инвестиционни печалби.

Царевицата и пшеницата, например, струват двойно по-скъпо, отколкото преди една година. Соята е поскъпнала с 40%, а захарта е нагоре с 65%.

Вярно е, че при някои култури влияние за ръста в цените оказаха неблагоприятните климатични бедствия, но също така факторът "потребление" не е за пренебрегвани. Ръстът на населението в глобален мащаб прави ситуацията особено напрегната за страни като Индия и Китай.

С порастването на развиващите се икономики, населението мигрира и по отношение на храните, които употребява. Все повече хора включват в менюто си месо, което от своя страна бута нагоре цените на фуражите. Според последните прогнози, за да покрие търсенето на храни, глобалното им производство трябва да скочи със 70% до 2050 година.

А как става така, че реколтата да е по-изобилна, най-добре знаят компании като Monsanto, DuPont, Potash Corporation, Potash Corporation, CF Industries, Mosaic - компании в бизнеса с генномодифицирани семена и препарати за растителна защита.

Всъщност една от причините, поради които селскостопанските стоки поскъпват, е че все повече намалява количеството на плодородна земя, в която да се посадят. Това ще покачва нуждата от употребата именно на генномодифицираните семена, специалните препарати и торове срещу вредители и системите на изкуственото напояване. Това е поводът да се очаква, че тези компании ще печелят все повече и повече.

Не само компаниите, които произвеждат за селскостопанския пазар обаче биха могли да спечелят от този дългосрочен тренд на поскъпване. Производителите на храни, предназначени за крайните потребители, също се нареждат в тази верига.

Гигантът PepsiCo, например, обяви консервативни прогнози по отношение на маржовете на печалбите, защото има предвид евентуално увеличаване на разходите за основните суровини. Компанията обаче би могла да прехвърли тези по-големи разходи върху крайните потребители.

Друг е въпросът каква е летвата, отвъд която потребителите ще откажат да купуват тези по-скъпи продукти и ще намерят техни по-евтини заместители. CNN Money