Всеки е купувал нещо само защото е модерно. И докато при дрехите модните тенденции се повтарят през няколко години, то при технологиите не е така. Но как да разберем, че нещо вече не е на мода или е на път е към края на пазарния си живот? 

Отговорът на този въпрос всъщност е лесен – просто трябва да погледнем какво купуват американците. САЩ е най-големият потребителски пазар в света и ако нещо не е на мода там то скоро престава да бъде модерно и навсякъде другаде. И така, какво не трябва да купуваме през 2014 г. 

Разцветът на кабелната телевизия приключи. Абонатите в САЩ намаляват от 2004 г. насам. Около 54.8 милиона домакинства в момента плащат за кабелна телевизия, което е спад с 3.3% през 2012 г. и със 17.6% за последните 10 години, по данни на IHS. За 2014 г. се очаква броят на абонатите да се свие с още 1.3 млн, пише MarketWatch. 

Причината? Интернет. Много потребители преминават към по-евтините услуги на Hulu и Netflix, като достъпът до този вид медийни платформи се улеснява от новите смарт телевизори. А и все повече уебсайтове предлагат видео съдържание, при това безплатно. 

Все по-малко американци ползват и стационарни телефони. Два от всеки пет американски домове имат само безжични телефони, според данни, оповестени този месец. 

Около 90 милиона възрастни или 38% от населението на САЩ вече разчитат само на безжичните комуникации, в сравнение с 21% през първата половина на 2009 г. - и по-малко от 3% през първата половина на 2003 година. 

Телефоните с кабел на пръв поглед изглеждат по-евтини, но на практика не е така. Смартфоните позволяват достъп до Skype, видеочат, Viber, и безплатен Wi Fi, ползвайки само възможностите за интернет връзка. 

Друга отминаваща мода е тази на GPS устройствата за сателитна навигация. До преди няколко години те се купуваха масово от шофьорите. Но в момента пазарът на този вид устройства се срива. През 2012 г. са били продадени само 7.5 млн. такива в САЩ, спрямо 18 млн. през 2009 г., по данни на Berg Insight. Потребителите все още ползват услугата за навигация, но през мобилните си телефони. Отделно от това повечето нови модели автомобили имат собствени навигационни системи. 

Продажбите на DVD и Blu-Ray плейъри също вървят надолу. Те са се свили с 20.1% в САЩ през 2012 г., по последни данни на SNL Kagan, при това след спад с 24.8% през 2010 г.

 Вместо да ползват отделни устройства потребителите все по-често гледат филми от интернет през Hulu и Netflix, от сайтове или през смартфоните и компютрите си. 

Продажбите на компютри също не вървят добре. Парадоксално, но докато при настолните машини изглежда е достигнато дъно, пазарът на лаптопите е под натиск. Причината – лаптопите не могат да се сравнява като съотношение цена/производителност с десктоп компютрите. В същото време обаче таблетите вече напълно заместват като функционалност лаптопа и нетбука, и при това са по-евтини и по-леки. 

Освен това графичните дизайнери, брокерите на Wall Street и много други професионалисти се нуждаят не толкова от мобилност, а от големи екрани и ще е трудно да се разделят с традиционните компютри. 

Малкият размер и елегантен външен вид направиха от цифровите фотоапарати модно технологично устройство в продължение на няколко години. Но вече не е така. Причината, все повече потребители предпочитат мобилните си телефони, за да правят снимки и видео клипове, а тези, които се нуждаят от по-добро качество, купуват DSLR фотоапарати. Продажбите на цифрови фотоапарати в САЩ са паднали с 44% през 2013 г., до 11.5 млн. А с навлизането на пазара на устройства, като умните очила на Google, вероятно ще намаляват все по-бързо.