До тук щетите от земетресението и цунамито в Япония се изчисляват на $ 300 млрд. Най-лошите сценарии, които се чертаят за икономиката на страната обаче не са свързани с набъбването на тази сума, а с проточването на тази криза във времето.

Според Джаспър Кол, директор в JP Morgan Securities в Токио, едва ли кризата след бедствието ще отшуми за месец или полугодие. Може да минат и две години преди нещата да се стабилизират. Тази неяснота оказва натиск върху инвестициите в страната и върху японските компании, на които не им остава друго, освен да увеличат производството във фабриките си извън страната.

Към момента се отчита, че те са натоварили мощностите си и така те допринасят с 20% от общия обем продукция при едва 6% до преди земетресението. Това пренасяне на тежестта всъщност покачва маржовете на печалба за японците, тъй като заводите в чужбина им носят от 3 до 5 пъти по-високи приходи, отколкото местните производствени предприятия.

По отношение на вътрешното потребление в страната е ясно, че хранителната индустрия и туризмът ще бъдат сериозно засегнати заради кризата с ядрената централа във Фукушима. Това ще изяжда по 1% от Брутния вътрешен продукт на страната, изчисляват анализаторите. 

Най-големият удар обаче ще бъде върху марката Япония. Безспорно е, че Made in Japan е бранд, който продава и е интересно как ще го виждат хората занапред - като жертва на обстоятелствата или като чудо, което ще се възроди. Reuters