Масовата практика по назначаване на чиновници без провеждане на конкурс продължава. Въпреки обявеното от властта намерение да ограничи тези практики промените в закона за държавния служител се забавиха и 2015 г. е поредната, в която стотици чиновници са заели места без съревнование. 

С конкурс през м.г. в администрацията са назначени 2665 служители. В същото време други 1680 са влезли в администрацията през законови вратички - назначени на непълно работно време или по заместване.

Това става ясно от годишния доклад за състоянието на администрацията през 2015 г., одобрен от кабинета. Според доклада общата численост на администрацията с МВР намалява и чиновниците са станали 137 693 - с 1% по-малко от 2014 г. 

Назначаването по заместване и на непълно работно време е любима практика за заобикаляне на изискването за провеждане на конкурс. По заместване в държавната администрация миналата година са били назначени 1150 души. 373 от тях са били преназначени на друга свободна длъжност в срок от 2 месеца. На непълно работно време през м.г. са били назначени 530 служители. След множество редакции и забавяне кабинетът внесе промени в закона за държавния служител, които ограничават тези практики. Законопроектът бе внесен през март т.г. и още не е минал през двете четения в НС. 

И през 2015 г. делът на незаетите щатни бройки в администрацията остава значителен - 11 070, или 8.5% от общата численост. Незаетите места в централната администрация са 9180, в това число поне 6015 бройки в МВР и 1890 в териториалната администрация. Най-голям е делът на незаетите места в министерствата - 12% средно, следвани от държавните агенции - 11.2%. Поддържането на незаети щатове е изгодно от гледна точка на бюджет за възнаграждения, защото за тях хазната също отпуска средства. Те обикновено служат като източник на допълнително материално стимулиране.

Какво е допълнителното стимулиране за поредна година не става ясно. Откакто бе въведен нов модел за разпределяне на средствата за допълнителни възнаграждения при първия кабинет "Борисов", няма данни до какво реално доведе той. 

От наличната информация в доклада става ясно, че и през 2015 г. най-високото основно възнаграждение на чиновник е било 4300 лв. То е получавано от директор на неизвестно коя структура. Не е ясно как е възможно да има такава заплата, след като абсолютният максимум при заплатите - за длъжността главен секретар на МС, през 2015 г. е била 4000 лв. 

При отделни длъжности максималните основни заплати са се вдигнали. Таванът при старшите специалисти е станал 1288 лв. при 1152 м.г., при главните специалисти скокът е от 1600 на 1740 лв. Рязък скок има при юрисконсултите, където максималното възнаграждение е стигнало 1700 лв. при 1200 м.г. Тези данни обаче не дават добра представа за възнагражденията по отделните структури.