Интернет пазарът в България стартира някъде в сенките, напълно свободен от държавна намеса, ненаситен и с огромни перспективи за развитие. Студенти от технически университети и инженери, загубили работата си в големите предприятия, успяваха с минимални инвестиции да се включат в бизнеса с доставка на Интернет, по един до голяма степен пиратски начин.
Монополът на БТК лека-полека изчезваше, цените падаха, качеството растеше със засилване на конкуренцията в сектора. В последните години обаче сме свидетели на един нов за българското интернет пространство процес. Пазарът се консолидира. Тази тенденция се вижда най-ясно там, където пазарът е най-наситен - в София.
В началото на тази година Австрийският телекомуникационен гигант Telekom Austria AG, собственик на мобилния оператор М-тел, завърши придобиването на два кабелни оператора в България за общо 72 млн. евро.
Мегалан и Спектър нет имат 10 процента пазарен дял в цялата страна. Но по-важното е, че са лидери на оптичния интернет в София.
Мегалан е водещ доставчик на високоскоростен интернет в столицата и предлага и IPTV-услуги. Спектрум Нет се фокусира върху високоскоростния достъп за бизнес клиенти в по-големите градове в страната.
Заедно двата оператора имат приходи за 2009 г. в размер на 25.3 млн. евро и печалба преди лихви, данъци, обезценки и амортизации (EBITDA) от 7 млн. евро. За тази година се очаква комбинирана EBITDA от 9.6 млн. евро.
Мегалан Нетуърк е и доставчикът с най-голям пазарен дял в столицата - с над 40 000 клиента или 20% от Интернет от потребителите.
В същото време Булсатком закупи няколко квартални оператора в София. От февруари повечето от 2 500-те клиенти на Юнайтед Нет се присъединиха към мрежата на Булсатком. Освен това компанията придоби люлинския оператор Lulin Net, един от водещите доставчици на интеренет услуги в Младост КОЕЛ Net и Sofia Online, придобивайки сериозен пазарен дял от столичното интернет пространство.
Преди две години Пауърнет, BOL.bg и други интернет компании, които предлагат услуги за домашни и бизнес потребители в София и областта, се обединиха под името “Пауърнет Телекомюникейшънс”. Дружеството е регистрирано в Люксембург и е собственост на фонда P&S East Growth Luxembourg Sicar S.C.A. От 3 Април 2009 год. към Пауърнет се присъедини и Еър Байтс България. Компанията бе част от международния холдинг Airbites, дъщерна компания на швейцарския телеком Swisscom.
Как този процес на консолидация ще се отрази на цените, качеството на услугите, инвестициите и конкуренцията в сектора?
Трудно е да се прогнозира. През миналото десетилетие повечето компании бяха принудени да водят агресивна ценова политика с оглед на наличието на множество малки оператори на пазара. Тази ситуация доведе до силен конкурентен натиск. Цените на услугите намаляха с над 200%, спрямо нивата в края на XX век. В същото време конкуренцията водеше до покачване на качеството. Тази ситуация принуди много от компаниите в сектора да работят при ниски норми на печалба.
Но такъв конкурентен натиск неизбежно води до консолидация. Причината е, че по-големите компании разполагат с повече средства и приходи, които им позволяват гъвкавост при маркетинга на предлаганите от тях продукти.
Освен това в действие влиза и маржин печалбата, която е значителен фактор за успеха на едно дружество, извършващо услугата доставка на интернет връзка.
Но консолидацията е свързана с допълнителни разходи и при наситен пазар какъвто е софийският, тези разходи вероятно ще трябва да бъдат компенсирани с увеличение на цените на предлаганите услуги.
Процесът на консолидация беше ускорен и от намесата на държавата на доскоро напълно нерегулирания пазар. Изискването, доставчиците да приберат кабелите си от шахтите на БТК доведе до допълнителни разходи, които затрудниха много от фирмите, с оглед на силната конкуренция и икономически ниските продажни цени на услугата.
Безспорно процесът на консолидация ще доведе до намаляване на конкурентния натиск, но в същото време ще позволи на компаниите да правят по-големи инвестиции в инфраструктура. От тази гледна точка може да се очаква повишаване на цените спрямо сегашните нива, но съчетано и с повишаване на качеството на услугите.