Интервю с Николай Василев, министър на държавната администрация и административната реформа в кабинета "Станишев", в "Денят" на Дарик.

 

Две хиляди и петстотин чиновници си отиват до края на годината поне според обявеното вчера намерение от страна на властта. Май, с толкова бяха ви обвинили вас, че по време на тройната коалиция сте раздули администрацията. Виждате ли в тази заявка ясно обоснована реформа на администрацията и достатъчна ли е тази стъпка в условията на криза?

Вие ми зададохте едновременно няколко много важни въпроса. Да започнем от миналия мандат. Не зная колко пъти, чудя се дали не са били над сто, и в ефира на "Дарик", и във всички медии съм казвал през годините, включително и тази година, и последните четири - пет години, че през миналия мандат администрацията намаля със 17 хиляди души. А цифрата, която вицепремиерът Дянков е споменал, всъщност е вярна, но тя не се отнася за цялата администрация, а само за един сегмент от администрацията. Тоест, който му е подал данните, просто е избрал. . . администрацията има много части и те са избрали една част, където действително има увеличение, а са забравили да кажат, че във всички останали части има огромно намаление. Ще ви дам един пример. Ако едно министерство закрие своята агенция и я приеме като дирекция в министерството, и междувременно намали примерно 300 души, напълно е възможно в процеса самото министерство да се увеличи със 100 души, но примерно 400 души агенция да липсва и това, целият ефект е минус 300 души, а те казват, че има увеличение на централната администрация. Тоест нека да не. . . Трудно ми е да ви обясня дебрите и всички конкретни данни, но общо миналия мандат администрацията заедно с второстепенните разпоредители на министерствата бяха намалени със 17 хиляди души. И аз още тогава съм казал, и сега си изпълнявам обещанието, че ще подкрепям всеки бъдещ министър, в случая министъра на финансите Симеон Дянков, който се опитва не да увеличава в бъдеще администрацията, а да продължи да я намалява, и колкото повече успее, толкова повече трябва да бъде поздравен и подкрепен.

Виждате ли ясна визия обаче за така заявената реформа и достатъчно ли е това на този етап - 2 500 чиновници?

Значи, да ви кажа, всички сме много объркани в цифрите, които виждаме, аз например виждам една цифра от 7 860 души, не зная вашата 2 500, според мен това е. . . просто наистина, когато се казват много цифри и не се обяснява много точно, дори и ние с вас няма да можем точно да прочетем тези цифри. Спомням си, че по наше време ние публикувахме едни много подробни таблици, около десетина страници, цветни, всяка седмица. И всеки, който или в правителството, или в медиите искаше да разбере каква е истината, можеше много подробно да види ред по ред в тази таблица и всичко ставаше ясно - имаше проценти, суми, тотали и т.н. Сега аз лично не съм виждал никаква такава таблица. Освен това, когато видя примерно медийно заглавие - държавната администрация се намалява с еди-колко си, въпросът ми е това сегашно някак си продължително време ли е, какво е това. Това минало свършено ли е, или намерение за бъдещо неясно и т.н. Тоест лично аз бих искал да видя не с колко някой възнамерява или планира, а с колко вече е намалена държавната администрация. Аз ви казвам, в миналия мандат с цената на много борба, на много тежки разговори между министерствата, на много воля и много разочарование по пътя администрацията беше намалена с цели 17 хиляди души.

Тоест призовавате финансовия министър да качи ясни разчети с бройки и време, в което тези чиновници ще бъдат освободени от работните им места.

Всъщност, тъй като. .. пак казвам, когато нещо се каже в сегашно намаление, примерно съкращава се администрацията, на мен не ми е ясно дали миналия месец е била съкратена, или планът е за 2011 г., който може да се случи, може и да не се случи. От опит споделям, че това е изключително тежък и болезнен процес, в който министърът, който отговаря, в случая Дянков, преди съм бил аз, е почти единственият човек в държавата, който желае това да се случи. Всички останали ресори къде явно, къде скрито ще се опитат да го саботират и ако са силни може и да успеят. Така че аз подкрепям усилията на реформаторите и когато се казва, че трябва да се намали държавната администрация, изобщо да се съкрати в публичния сектор, аз винаги съм бил за.

Ако приемем, че става дума наистина за 2 500 човека, реалистично ли е да се спестят 250 милиона лева догодина като. . .

Не, първо, повярвайте, че става дума за повече хора, и второ, сега така ми е трудно отново всякакви цифри да коментираме. Само ще ви припомня, че преди 3 месеца се говореше, че от съкращенията на 20 процента в администрацията ще се спестят до 900 милиона лева годишно, т.е. всеки път цифрата е различна, обикновено по-малка, и затова в един икономически бюлетин, който публикувам на всеки два месеца, направих прогноза, че обещават се или планират се 20 процента съкращения, но според мен, според моята прогноза ще се реализират по-малко от 7. Може би в следващия брой на бюлетина ще прогнозирам още по-малко, защото ето, вече говорим за 10. Щом се планират 10, може би ще се реализират само 5 и т.н., т.е. това наистина е тежък процес, в който предлагам всички, които разсъждават като нас, да подкрепят реформатора, в случая вицепремиера Дянков.

Тоест ви разбрах, че вашата прогноза е за около 5 процента реално съкращение на база опита ви, че всички саботират.

Ами, това е моята прогноза и ще се радвам, ако бъде много повече.

В много ведомства покрай усвояването на средствата от еврофондовете работата реално се увеличи. Няма ли опасност подобни съкращения да нарушат ритъма на работа, особено ако има проблем с кадровата политика на ръководствата в тези ведомства?

Значи, тук бих разделил въпроса на две части. Първо, ако търсим, ако чакаме ресорите да дадат аргументи защо администрацията трябва да стане по-голяма, а не по-малко, той Паркинсон го е описал още много отдавна, т.е. всяка световна администрация от Римската империя до 21-и век във всяка една държава без изключение, включително да речем в западните държави, търси аргументи как трябва да се увеличава, да получава по-голям бюджет, по-голям щат, по-високи заплати, повече ресурси и т. н., повече сгради също така, а не по-малко. Включително Европейската комисия, и това е много интересен пример, обяви страхотна политика 2006 г., която беше на първите страници на големите европейски вестници, включително и "Файненшъл таймс". Администрацията в Европейската комисия ще се съкрати със 7.6 процента, ако не греша. Резултатът беше 1-2 години по-късно тя беше с няколко хиляди по-голяма, а не по-малка, та дори и там не могат да се справят реформаторите с този процес. Обикновено статуквото и бюрокрацията е по-силна от реформаторите. Затова казвам - трудно е, трудно се реформира администрацията и трябва да подкрепим тези хора, които се опитват да го направят.

Сега, ще ви кажа и втората част на моята теза, тя е, нали, донякъде алтернативна на първата. Когато се прекали с лошо отношение към .. . примерно към администрацията, тогава се постигат обратни резултати. Ето, примерно дори щом продължавам да обяснявам, че миналия мандат и цял мандат обяснявах, и никога не можа да се разбере това нещо, че администрацията намаля, това означава, че ние сме го направили без никакви публични сътресения, протести, стачки, нямало е саботаж от цялата администрация. И по никакъв начин качеството на нейната работа не е паднало от това. В момента като че ли се наблюдава един много различен процес. Риториката е реформаторска, което, да кажем, аз го подкрепям. В същото време много хора твърдят, че в момента има доста сериозна парализа в работата на цялата администрация, забавяне на нейната работа и липса на инициативност и на поемане на отговорност. Това се отразява и на еврофондовете . . . и на всички други сфери.

Хората се страхуват да не отидат на прокурор за един подпис например.

Да, а всъщност. .. просто такава е атмосферата в държавата в момента, което се отразява за съжаление на самата администрация. Докато през миналия мандат се говореше за далеч по-сериозни неща, никой не преследваше самата администрация, имаше. . . Празнувахме четири години Международния ден на държавния служител, тази е първата година, когато той не се празнува. Това показва сериозно отношение. Тъй като няма Министерство на държавната администрация, може би никой не носи институционалната памет на тези неща. През миналия мандат имаше обучение на 225 хиляди души. Попитайте този мандат колко обучени ще има, поне 20 хиляди дали ще има, можете да попитате примерно. Според мен няма да има. И списъкът на тези неща е доста дълъг.

Тоест в този ред на мисли може би имате и някакви опасения, че тази реформа ще върви май на калпак. . .

Ами, знаете ли, аз. .. думата реформа, малко девалвира през годините. Тоест всичко, което се прави, някак си се слага в графата реформа, но малко от нещата, които се правят, заслужават да се казват реформа. Аз бих го нарекъл за момента това е една оптимизация. Много е похвално, че, ако не греша пак цифрите, но нали винаги са спорни, примерно девет агенции или други ведомства възнамеряват да съкратят или да обединят, или да закрият колегите. И аз също ги подкрепям за това. Но примерно забравяме, забравят да кажат, че през миналия мандат според мен около 20 бяха закрити, не казвам, че е достатъчно. Може би още 30 трябва да бъдат закрити, но това винаги е един процес, една безкрайна борба. Но все пак добрите неща като че ли не трябва да се забравят. И наистина пожелавам на колегите да успеят да извършат оптимизация възможно най-бързо, тъй като сега, една година след началото на мандата, продължаваме да говорим по този въпрос, а ние още първия месец говорихме. Възможно най-бързо, най-безболезнено, за да може да се каже - каквото оптимизирахме, оптимизирахме, отсега нататък това са хората и нека да се стягат да работят и толкова да не се страхуват.

Вас ви хулеха и заради скока на администрацията в условията, разбира се, на мандат на тройната коалиция и формулата 3-5-8. Примерно при областните управи доста назначения тогава се наложиха. Сега имате ли впечатление, вярно, че изпълнителната власт е в ГЕРБ, в една партия, ама май се запази броят на областните, на зам.-областните управители по места, на цялата тази структура точно в това ниво. Ако имате такива наблюдения, разбира се.

Сега, да ви кажа, в началото на миналия мандат, права сте абсолютно, поради сложната коалиция, наистина много трудно се прави такава коалиция, повярвайте, беше увеличен броят на най-вече на заместник-областните управители, на заместник-министрите, но тук да не си мислите, че става дума за някакви хиляди хора. Тука става дума за няколко десетки души общо. Сравнете това .. . и след това техният брой беше намален с около една четвърт по средата на мандата, някъде 2007-2008. Сравнете това със 17 000 души намаление в цялата администрация. Сега аз лично подкрепям намаления брой министерства, ведомства, заместник-министри и т.н. Друг е въпросът дали не се отива прекалено в другата крайност. Вие кажете колко заместник-министри на финансите според вас, трябва да има? Винаги е имало 5, сега има двама. Може би се работи по-добре с двама, може би не. Това е въпрос на конкретна преценка. Но така или иначе винаги съм бил на принципа по-малката администрация работи по-добре, отколкото по-голямата. В този смисъл за пореден път казвам, че подкрепям реформаторските усилия.

И на финала на нашия разговор, понеже времето ни е ограничено, вчера сините в парламента сериозно разкритикуваха министрите от икономическия екип на правителството. Беше им даден един срок 1 септември да предложат план за излизане от кризата, ако не - да подават оставки. Вие ще се присъедините ли към един такъв своеобразен ултиматум, като оценка?

Вие знаете, че съм един от икономистите на НДСВ и ние във вторник, политическият съвет публично пред медиите ще изрази някои свои позиции за първата година и там ще говорим и по икономическата политика. През последната година забелязвам нещо много отчетливо, че икономистите от "Синята коалиция" имат изключително и все по-сходни виждания с икономистите от НДСВ. Всъщност ние исторически, макар че едното правителство замени другото, нашите идеологии са били много близки в миналото, и аз го казвам с най-добри чувства. В момента следя изключително внимателно специално по икономическите теми на "Синята коалиция" изявите и споделям над 90 процента, между 90 и 100 процента, от тях. Има, разбира се, някои много дребни нюанси. Ако трябва да резюмирам нашите бележки към сегашното управление, те са същите, каквито бяха и в началото на мандата. Ние сме привърженик на нулев бюджетен дефицит и считаме, че развяването на бялото знаме и отстъпването месец след месец към все по-големи бюджетни дефицити е, така, доста антиреформаторско и изобщо не прилича на едно дясно правителство, по-скоро е лява популистка политика. Също така сме против увеличението на всякакви данъци, но най-вече на преките данъци, в никакъв случай, както и на социални осигуровки, и смятаме, че основният грях на сегашната политика е това, че това правителство харчи в условията на криза много повече, повярвайте госпожо, много повече от всички други правителства в миналото, когато не е имало кризи. Тоест, когато приходите намаляват, сега разходите се увеличават. Това според нас е противопоказно и в този смисъл ние подкрепяме и изказванията на "Синята коалиция". И те като нас смятат, че трябва разходите да се намаляват, а не да се увеличават. Колкото и лоша или каквато и да е била тройната коалиция, не разбирам защо еднопартийно правителство на ГЕРБ, което има такава голяма подкрепа, включително и в момента, което идва на власт с дясна риторика, защо всъщност прави най-лявата политика според мен от Андрей Луканов насам?

Ясно, разбрах ви. Позициите ви ще ги чуем следващата седмица. И вие искате до есента да има ясен антикризисен план, ако не тези министри от иономическия екип да си ходят.


Не, ние това. .. сега не съм оторизиран, ние в НДСВ не сме говорили за срок или за кой министър какво, просто сходни са ни вижданията по принципите със "Синята коалиция", а иначе ние ще изразим нашите позиции във вторник.