През миналата седмица в Барселона се проведе международен семинар, на който бе обсъден пазара на приложения за смартфони. Организираният от корпорацията Морган Стенли форум обедини телеком гиганти и интернет компании около прогнозата, че в следващите години този пазар ще върви само нагоре. Според цитираните на форума данни до 2014 година продажбите на приложения може да достигнат до $ 40 млрд.

Според статистиката, с която боравят българските компании в бранша, за първото полугодие пазарът е надхвърлил $ 2 млрд. , а тенденциите са за удвояване на резултата до края на годината. Какъв е потенциалът на нашите разработчици да отхапят от ябълката, за предаването ИконоМикс по Дарик радио разказа Костадин Йорданов, изпълнителен директор на Бианор.

Акциите на компанията се търгуват на фондовата борса, а едно от разработените от нея приложения iMediaShare се ползва с голяма популярност в чужбина.

Как се държа пазарът на приложения за мобилни телефони през тази година?

Като цяло това бе поредната година, в която се отбеляза много голям ръст по отношение на пазара на смартфони. През миналата година приходите от такива приложения бяха близо $ 1.7 млрд., а за първото полугодие на тази година те вече са над $ 2 млрд.,  така че се очаква повече от удвояване на обема на този пазар в световен мащаб.

А каква е ситуацията у нас?

По отношение на България е много трудно да се извади такава статистика. Официална такава няма. Може да се разчита само на обмяната на информация, която правим с колегите, които се занимават с тези положения.

И какво показва обмяната на информация между вас?

Най-малкото всеки във връзка със световните трендове като минимум отбелязва същите ръстове, но в суми ми е много трудно да дам оценка.

Какви са движещите сили на този пазар по света и у нас? Предполагам, броя на смартфоните ...

Разбира се, това е първата движеща сила. И през тази година делът на смартфоните се увеличи и е към момента около 20% от новите продажби на телефони са смартфони. Има и доста пазари в развитите страни, където смартфоните заемат една четвърт от всички продажби на мобилни телефони, което означава, че има много по-голяма потенциална база от потребители на мобилни приложения, а от там следва и ръста на самата употреба на мобилни приложения.

Очакванията са, че до няколко години те ще надминат 50% по отношение на развитие пазари, а по отношение на клиентската база на приложения, само за тази година има трикратно увеличение. За  първото полугодие има над 4 млрд. даунлоуда на приложения.

Кои бяха хитовите приложения през тази година?

По света имаше няколко големи тенденции в тази сфера. Едната бе свързана с услуги, които използват информация за географското местонахождение на потребителя. Видяхме интересни приложения и при веригите, продаващи на дребно - ритейл магазините, където се предлагаха отстъпки за редовни потребители. Една от сферите, където се очаква да се прояви следващия голям бум, е мобилното здравеопазване. Това е изключително интересна сфера. В момента бумът в щатите е именно там. 

Какво представлява мобилно здравеопазване?

Това е възможността да се наблюдават различни жизнени функции на хората отдалечено. Представете си го като услуга, която може да се пусне за възрастните хора, чрез която централно да се събира информация за състоянието на сърцето, пулса и тези показатели да се наблюдават било от лекар, било от близките хора.

Всичко опира до това какви датчици могат да се закачат за този телефон. Тоест каква информация може да събира за човек. Пълната диагностика е разбира се доста далече от това, което може да постигне един лекар в една болница. Така че под мобилно здравеопазване разбирайте по-скоро профилактика и наблюдение на основните жизнени функции.

А смятате ли да разработите нещо и за новия Андроид на Гугъл? Дали той ще стане толкова популярен, колкото iPhonе на Apple?

Всъщност Андроида е втората движеща сила по отношение на нещата, които се случиха през тази година на този пазар. Това е операционна система, която стартира едва преди 2 години, но през последното тримесечие де факто изпревари Apple и iPhone по отношение на пазарен дял в щатите. Така че той се развива изключително бързо. Де факто всички наши основни продукти ги има и за Андроид.

Разкажете ни за вашето приложение, с което спечелихте известност?

Това е iMediaShare, който е наличен и за двете операционни системи - и за Андроид и за IPhone. Той интегрира setup - box- а, който всеки има вкъщи, в смартфона, така че във всеки един момент човек през смартфона си може да управлява телевизорите около него и да гледа произволно видео съдържание от интернет на най-близкия телевизор.

Ще издадете ли какви други приложения разработвате?

В момента подготвяме версия на същата програма, сключихме и договори с няколко притежатели на съдържание, а миналия петък пуснахме версия, която поддържа You Tube, така че вече много лесно, благодарение на тази програма видео съдържание от You Tube, Facebook, Flickr, Picassa да може да се гледа на голям телевизор, вместо през лаптопа.

Много ли са разработчиците на софтуер за мобилни телефони в България? 

Не са много компаниите. Има буквално 4-5 по-големи като Сирма Мобайл, Мелън ...

А успешни ли сме българите в осъществяването на идеи за приложения за смартфони?

Ами не мисля, че сме направили нещо много голямо. Почти всички компании, които изредих, са ориентирани основно към външния пазар, което е едно от предимствата на цялата сфера, а именно, че човек не е ограничен до пазара в България. Самият модел на дистрибуцията на приложенията позволява много лесно да бъде таргетиран световния пазар.

Тоест вие продавате навън повече отколкото тук?

Определено. Много малка част от нашия бизнес идва е директно от мобилни приложения. Нещата, които правим, са по-скоро услуги и голяма част от приходите ни са от телеком - проекти.

Какво е поведението на телекомите, с които работите? Като че ли напоследък те се опитват да догонят софтуерните компании в предоставянето на услуги. Така ли е?

През последните две години телекомите се разделиха на два вида. Едните приемат, че ще изпълняват ролята на доставчик на инфраструктура. Тоест всички услуги, които ще бъдат изграждани било от Гугъл, било от друга компания,  ще имат нужда от тази инфраструктура. Всички потребители ще имаме нужда, така че тези оператори се задоволяват с тази си позиция и фокусът им е основно върху оптимизация на инфраструктурата по отношение на скорост и цени.

Другата група мобилни оператори приемат стратегията, че трябва да се конкурират на по-високо ниво услуги. Тоест не просто инфраструктура, а и предоставяне на приложения. Тази група срещат огромната конкуренция на големите интернет компании.

Доколко потребителите се научиха вече да плащат за ползването на приложения за телефоните? Има ли сума, която за тях е допустима и биха плащали, вместо да търсят варианти за пиратски софтуер?

Не смятам, че много хора плащат за приложеният. Съдейки по мои наблюдения, доста голяма част от приложенията, които се ползват, са по-скоро хакнати.

* Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!