Депутатите гласуваха на първо четене промени в Закона за движение по пътищата, в които се предвижда от 50 до 100 процента увеличаване на глобите за шофиране с превишена скорост, създаване на понятието "електронен фиш" и увеличаване на санкцията за управление в бус-лентата.

С промяната ще бъде създаден и фонд за безопасност на движението, в който ще влизат глобите, наложени с електронния фиш. С предлаганите промени в Закона за движение по пътищата се дава възможност електронният фиш за глоба да бъде обжалван.

От парламентарната трибуна Светослав Иванов от ГЕРБ обясни, че промяната касае и синята зона и ще даде възможност да се определят местата за последно паркиране, като се премахва понятието кратковременно паркиране до 3 часа.

Предвижда се уваличаването на санкциите за шофиране в бус-лентите, като така ще се даде и възможност градският транспорт в големите градове да се движи по разписание и ще стане по-атрактивен.

"Ще отпадне и субективният фактор, който в момента съществува при възстановяване на нарушителите по пътищата. Когато едно нарушение бъде заснето с техническо средство по никакъв начин няма да може нарушителят да влезе в тъй наречения диалог с контролния орган и от там да се изкриви мярката, която следва да му бъде наложена", посочи Иванов.

Румен Такоров от Коалиция за България коментира, че с този законопроект се казва: който има пари, ще кара.

"И ще ви кажа, че имам чувството, че този законопроект е писан от финансовия министър, защото основната философия на този законопроект е колкото повече пари има да се правят повече нарушения, за да могат да влизат в републиканския бюджет. В момента най-тежкото наказание беше това да се отнеме шофьорската книнжка, дали било за един, за три или за пет месеца. Сега в момента тази санкция отпада, дори се въвежда такова понятие, че след 50-те километра, които се слагат за максимум в населено място, всеки 5 километра ще бъдат глобявани с по 50 лева. Значи ние казваме, който има пари да кара."

От парламентарната трибуна Петър Мутафчиев от Коалиция за България посочи, че Законът за движение по пътищата е променян 29 пъти, защото няма ясни цели и принципи.

"Защо ще глобяваме собственика, за да събираме само парите? Защо след като ме снимат с камера ще ми наложат глоба като собственик на автомобила и няма да ми отнемат точки по сега съществуващата точкова система. Ако ме спре полицая на място, ще ми отнеме точките, ще ми вземе и същата глоба, може да ми наложи и акт", заяви Мутафчиев.