Българинът е повишил доверието си като потребител и е станал по-голям оптимист за финансовото си състояние. Това показват данните на Националния статистически институт след анкетно наблюдение на потребителите през юли.

Нарастване на показателя „доверие на потребителите” с 4.5 пункта спрямо равнището отпреди три месеца, отчитат от НСИ. Повишеното доверие се регистрира както сред населението в градовете, така и сред населението в селата - съответно с 3.9 и 6.1 пункта.

Наблюдението през юли показва намаляване на песимизма в оценките и очакванията на потребителите в сравнение с април. Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца, са по-малко негативни спрямо предходното наблюдение. В резултат балансовите показатели се увеличават съответно с 3.5 и 2.0 пункта.

По-малко песимистични в сравнение с април са също оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца и очакванията им за следващите дванадесет месеца.

Потребителите в селата са на мнение, че финансовото състояние на техните домакинства към момента е относително по-лошо в сравнение с три месеца по-рано. Сред населението в градовете почти няма промяна.

Общата оценка на условията за спестяване при настоящата икономическа ситуация в страната продължава да бъде неблагоприятна, но има известна положителна промяна в мненията сред населението в градовете.

По отношение на следващите дванадесет месеца се очаква макар и минимално подобрение на условията за спестяване. Потребителите са на мнение, че и през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо, като през следващите дванадесет месеца се очаква леко ускоряване на инфлацията. По отношение на безработицата предвижданията са, че в бъдеще процесът на съкращаване на персонал ще бъде по-умерен.

Спрямо мненията на потребителите, изразени през април, последната анкета отчита и леко повишен оптимизъм в това да се правят разходи за покупки на предмети за дълготрайна употреба.

Потребителите стават и по-оптимистични „за покупка на кола” и „да се купи или построи жилище (вила)”. Има увеличение на показателя, свързан с планираните „разходи за подобрения в доа” през следващите дванадесет месеца.