Българи горят по нова схема с автомобили втора употреба от Италия. На
мераклиите за ново возило, които искали лично да си харесат и докарат
кола от Ботуша, им пробутвали външно много добре изглеждащи возила на
атрактивно ниска цена, които обаче в последствие се оказвало, че имат
задължения от глоби към КАТ или други тежести, които могат да надхвърлят
2000 евро.
За да отпишат колата от италианските служби и да могат да я
докарат, купувачите задължително трябвало да платят задълженията, ако
искат придобивката им да напусне пределите на Италия.
За тази измама
предупреди Петър Величков, който от близо 10 години е в
бранша с возила втора ръка. Неговият съвет е задължително преди
покупката на кола е да се провери в чуждестранната агенция дали има
задължения.
Това го правели всички български агенти, които обикалят всеки ден пазарите зад граница в търсене на евтино возило.Ако все пак решите, че няма да си
докарвате мечтания автомобил сам
а ще се доверите на търговец от автокъща, трябва да сте наясно с някои хитрости на продавачите.
В
момента един автомобил от най-голямата борса за коли у нас в Горубляне
храни шестима души. Търговец, тапицер, бояджия, шофьор на автовоз,
специалист по връщане на километражи и човек, който по цял ден преглежда
обявите в чужбина в търсене на изгодна обява - това са хората, през
които минава почти всяко возило, преди да влезе в автокъщите у нас и
търговецът да го предлага като „уникат”.
Около 80-90% от автомобилите по
пазарите в Лом, Враца, Монтана, Горубляне, Дупница, са т.нар. проблемни
коли. Част от тях са внесени на ниски цени, защото са имали удар. Други
са били със здрави купета, но с двигатели за основен ремонт. За да се
възползват от изгодната оферта, търговците ги внасяли, след което
купували нов мотор от морга и го монтирали в здравото купе.
Клиентът
няма как да разбере, че агрегатът е бил сменен. Причината е, че, когато
возилото е нов внос, в немските или италианските документи не е описан
номерът на двигателя, защото той се смята за консуматив.
„У нас се вкарват такива автомобили, тъй като
българинът е особен купувач
той
е доста взискателен и в същото време не иска да дава много пари.
Клиентът идва при мен и иска например БМВ модел е46 след фейслифт, с
мултиволан трилъчев, с джанти 17-ки, тъмно на цвят и да струва 6000-6500
лева. Е, няма такова БМВ”, коментира пред „Монитор” Величков.
Отначало той внасял коли за крайните клиенти, но сега продава основно на едро на търговци, които взимат колата в „суров вид” и започват да я реставрират.
„Когато
преди дойдеше купувач при мен, гледа километража и ако започва с 200
хиляди, казва, че са му много. Коли над 200 хиляди километра купуват
само хората, които разбират и са наясно, че за поддържана кола това е
нищо. Ако километражът започва с 300 хиляди, никой не я поглежда. Затова
пазарът един вид принуждава колите да са по на 140-160 хиляди
километра”, обясни вносителят.
За возилата от всяка страна има
нещо специфично. Когато Петър вкарвал коли от Австрия, не познавал нито
един тапицер или човек, който връща километражи. Причината – в Австрия
трудът е скъп и когато колата е за смяна на съединител, чужденецът
предпочита да я продаде, вместо да даде 1000-1500 евро за нов.
Возилата
от Апенините на жаргон сред някои търговци са наричани „италиански
тоалетни”. Причината да си спечелят тази слава е, че в Италия
техническите прегледи се правят на две години. Когато шофьор отиде, му
казват, че следващия път
няма да го пуснат с тези амортисьори
или
накладки и ще трябва да ги смени. Затова италианецът карал като за
последно колата още 2 години, без да инвестира и стотинка в нея, след
което я продава на българския агент. Предимството на автомобилите от
Италия са здравите купета, по които няма ръжда.
Често обаче вътре са с разпрана тапицерия, скъсани волани и скоростни лостове. Поради тази причина търговците у нас сменяли целия салон. Стигало се дори до комични случаи.
„При мен докараха за ремонт кола от Италия, която беше
комби, а седалките й бяха от двуврат автомобил, защото имаха отстрани
дръжки за вдигане”, разказа механикът Светослав Стефанов.
Най-добре търговците печелили от колите, които са над средния клас с големи
дизелови двигатели. В чужбина те се купували от бизнесмени, пътуващи
много. Собствениците обслужвали возилото само в официални сервизи.
Когато обаче този автомобил навърти повечко километри - 400-500 хиляди
за 5-6 години, бизнесменът го сменял с нов. Така само с едно връщане на
километража у нас, цената на такава кола веднага се вдигала с 1000-2000
евро.
Опитът на търговците в България показва, че намаляването на километрите не е практика само сред родните продавачи. Част от италианските търговци също се изучили на тази хитрина, с която искали да вземат повече пари за стария автомобил.
Коментари
0