За да рециклираме стария си автомобил, са ни нужни пари от 4 екотакси - общо 1200 лева, съобщиха на пресконференция от Асоциацията на рециклиращата индустрия. България е с най-високи такси в целия ЕС - 250 лв. за стар автомобил. 

За сравнение - в Холандия колите се рециклират почти на 90 процента, а данъкът варира между 40 и 50 евро. У нас една кола може да бъде рециклирана максумум на 60%, обяви Явор Божанков, зам.-директор на АРИ.

Освен това, 13 организации са подали документи за разрешително за рециклиране, като на всички им е бил даден отказ без ясна причина. Изискванията към създаването на такива фирми е голямо, а едно от условията е да се внесе 1 милион лева банкова гаранция. 

Някои от получилите отказ са достигнали до Върховния съд, където им е отговорено, че отговарят на условията и би трябвало да им бъдат съставени разрешителни. Те обаче все още не са факт.  

Проучване показа, че в сайта на министерството, за фирмите няма информация и дори сайт, в който да бъде дадена информация на хората за това къде отиват парите им. Освен това, има разлика в данните от събраните пари и рециклираните МПС-та.

За година парите от екотакси са около 60 млн. лева, като те се събират от фирми-фантоми на МОСВ, стана ясно още на форума днес. След проучване е доказано,че собствениците на тези държавни организации са неизвестни хора и по веригата се стига дори до офшорки. Обяснения за явлението от министерството все още няма. 

От АРИ обявиха, че изискват прозрачност за това къде отиват събраните пари, кой ги управлява. Те не работят и с екотакси. Когато  рециклират  автомобил, плащат възнаграждение на собственика и единствените им приходи идват от колите, които рециклират. Чака се официално писмено съобщение на МОСВ.