Изграждането на нови пристанища да става само от инвеститор, притежаващ сертификат за инвестиции клас ‘А'. Това предвиждат готвените промени в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата, обяви народният представител от ГЕРБ Димитър Атанасов. Според варненския депутат, предложението се приема добре от морския бизнес.

„Когато се избере инвеститор клас‘А', той достатъчно добре е показал намеренията си и не е нужно да правим търг, с което да създаваме предпоставки за обжалване и спъване на съответното развитие", отбеляза Атанасов. Варненският депутат призна, че няма информация за конкретни инвестиционни намерения за изграждане на нови пристанища.

Промените в Закона за пристанищата целят облекчаване и съкращаване на процедурите за разглеждане на инвестиционни инициативи за изграждане на нови или разширяване и модернизиране на съществуващи пристанища. Най-съществената промяна е свързана с премахване на двустепенната система на устройствено планиране на територията на пристанищата за обществен транспорт. С настоящия законопроект се предлага да се премине към едностепенна система на устройствено планиране, като на генералния план на пристанището се предоставя статут не на опорен план, а на подробен устройствен план, който се изработва като план за регулация и застрояване за пристанищната територия и като парцеларен план за пристанищната акватория (като вид неурбанизирана територия).

Поправките в Закона за пристанищата ще дават възможност да се строи на морското дъно. Според експертите, основният път за реализиране на инвестиционните инициативи в областта на пристанищното строителство е отвоюване на територия от морската или речна акватория, тъй като географските особености на българското и естественото развитие на крайбрежните градове не дават много възможности това да стане чрез изграждане на нови пристанищни съоръжения на сушата.

В закона ще се даде и определение за „пристан". Сега действащото законодателство не ги признава като пристанищни съоръжения и не позволява те да бъдат използвани по предназначение, но на практика те функционират. Хидротехническите съоръжения ще позволяват през светлата част на денонощието и при благоприятни метеорологични условия да бъдат използвани за приставане на определени видове кораби. Морска администрация ще контролира пристаните и ще може да временно да спира работата им, което в момента е законово регламентирано, посочи Атанасов.