Пазарът офис площи по света през първото полугодие е започнал да се възстановява, сочи доклад на Colliers International. През периода повечето пазари показват все повече признаци, че най-лошото от глобалната кризата е преминало, а отдаването на офиси се е повишило значително спрямо предходните шест месеца.

Стабилен ръст и признаци на бъдещо разрастване отбелязват пазарите на офис имоти в Азия, Латинска Америка и Канада. Изгледите до края на 2010 г. и за началото на 2011 г. са за продължаване на растежа и налагане на всеобщото усещане, че „най-лошото вече е отминало”.

През първите шест месеца на годината свободните офис площи продължиха да се увеличават в Европа, Близкия Изток и Африка, и особено силно в Дубай, Рияд, София, Букурещ, Атина, Абу Даби, Будапеща, Йоханесбург и Тирана. В Дубай и Рига свободните офиси достигат до 30% от общата площ.

И докато тенденцията за региона е все още актуална през първата половина на годината незаетите площи в централен Лондон, Мадрид, Дъблин, Москва и Тел Авив са намалели.

Наемите в Лондон, Париж, Тел Авив и Цюрих до ри са се увеличили. Лондон запазва позицията си на най-скъп пазар на офис площи в региона, като сегашните искани наеми за Клас А офиси в Уест Енд са 95 евро/кв.м. за месец.

След период на сравнително ниска активност, в София също са налице признаци за възстановяване. Нетното усвояване на пазара на офис площи за първата половина от 2010 г. отбеляза 27% увеличение в сравнение с предходните шест месеца, като най-активните компании са основно от телекомуникационния, аутсорсинг и IT сектора. Нивото на незаети офис пространства достигна 21% от общото количество, като то е по-високо за сградите от Клас А и Клас Б – което е доказателство за ценовата чувствителност на пазара.

„Ключовите параметри на пазара на офис площи в София остават наемните нива, локацията и функционалността на сградите”, коментира Антон Славчев, мениджър „Офиси и Бизнес Паркове” в Colliers International. Според него, в близките месеци трябва да се очакват повече сделки при атрактивни наемни нива и условия. За основен двигател на търсенето Славчев посочва ефекта от по-нататъшното консолидиране и глобалните сливания и придобивания, както и фактът, че днес фирмите могат да наемат по-добър офис на по-добра цена.