На 25 ноември ще честитим първия рожден ден на Индустриалния клъстер Електромобили. Той се появи у нас точно преди година като обединение на производствени компании, научни институти и общественици. В навечерието на годишнината си той е готов да се похвали със значителни успехи.

Вече са факт първите споразумения с общини, по силата на които ще се опитват стимули към шофьорите да изберат не бензинови, а електрически коли, като например безплатно паркиране в центъра. За предаването ИконоМикс председателят на Управителния съвет на клъстера Илия Левков съобщи, че се очаква партида електромобили, които партньор на сдружението ще достави за сервизиране у нас.

Опитът ни при електрокарите и автомобилните акумулатори може да се окаже златен. Би било чудесно, ако не сме просто потребители на тази индустрия, а участваме активно в нея, става ясно от думите на Левков, който се надява до края на годината да каже още една новина - че има чуждестранни инвеститори с реален интерес и постъпки за строителството на първата електростанция у нас.

През лятото на тази година обявихте, че започвате преброяване на електромобилите у нас. Докъде стигнахте?

Оказа се, че има някакво притеснение в собствениците и мога да кажа това, което сме достигнали благодарение на нашите собствени усилия.

И колко са електромобилите в България?

Те са около 50-60, като имаме пет модела. Това са Fiat Punto, Citroen ZX, Renault Espace, Volkswagen Golf, Smart, който е в процес на разработка и едно АТV и Вартбург.

Бихте ли казал какъв е средният разход за гориво и поддръжка, който правят шофьорите на такива коли у нас? 

Гарантирано 10 пъти по-евтино е, при положение, че зареждаме с нощтна тарифа, изключваме текущите разходи като, филтри, масла, охладителни течности.

А къде зареждат електромобилите си българските шофьори?

Директно в мрежата от 220 волта, чрез специално зарядно устройство, което за 8 часа зарежда батерията с пълен заряд.

Бяхте цитиран наскоро да прогнозирате, че догодина у нас ще започне строителството на първата зарядна станция за електромобили. Има ли вече повече конкретика по тази новина?

Има огромен интерес в това направление, но това е държавна политика, която следва да бъде съгласувана с правителството и общините. Ето защо ние правим споразумения с община Ловеч, например. Очакваме подобни в момента с община София, Бургас, Монтана ...

Казвате огромен интерес, което е малко странно. Как на базата на 50-60 коли някой би имал огромен интерес да инвестира в подобно нещо?

Логичен е въпросът, да. Принципът тук малко като кокошката и яйцето. Ще започна от там, че е необходимо да има стандартизирана и сертифицирана зарядна структура, което се прави от държавата и това е много важно, за да няма всяка кола собствено зарядно, като при мобилните телефони. Тази инициатива трябва да бъде провокирана през държавния интерес. О фирми има, които поддържат интереса си, но те имат нужда първо да ги има тези правила, по които  да тръгнат.

В България и законодателно има пречки този процес да стартира, защото никъде в Закона за движение по пътищата няма дефиниция на това какво е електромобилът. Не говоря за безплатното паркиране в центъра на града, държавната субсидия за покупка на електромобил, която в Европейския съюз е между € 6 хил. и 6 хил. паунда, нулевата екотакса, нулевата такса при прехвърляне на собствеността при продажба. Това са все стимули, които да подхранят инициативността на инвеститорите.

А кои са потенциалните инвеститори, които биха вложили средства в електростанции? Може би веригите бензиностанции?

Познахте. Те и електроразпределителните дружества също.

А разчели ли сте колко би им коствало да отворят една колонка, редом до тези за бензина и автогазта?

Когато се приемат стандартите, тогава ще има и конкретната сума.

И все пак, в страните, където това го има, колко излиза да пуснеш услуга и за електромобили на бензиностанцията?

В Израел има една система, която със сигурност ще влезе и у нас. Тя представлява подмяна на изтощената батерия с вече заредена, нещо като отдаване под наем на литиево - йонни батерии. Системата обаче е доста скъпа, предполагам че ще струва над € 1 млн. евро, но пък е доста удобна. Отнема само минута и 15 секунди да презаредите автомобила си. Нали разбирате, че такова нещо не може да направите дори на бензиностанциите?

А дали има чуждестранни инвеститори, които биха искали да направят такава инвестиция в България?

В момента с няколко компании разговаряме по тази тема, но нека запазим търговската тайна. Бих могъл да ги споделя, но нека ги финализираме като разговори.  Даже предполагам, че още следващия месец ще имаме вече конкретни инициативи и в момента, в който ги сключим като споразумения, ще ги оповестим.

В България имаме традиции в производството и сервиза на автомобилните акумулатори. Какви са възможностите тази индустрия да се развие и към батериите за електромобили?

В момента правим тестове и те показват, че това е сериозен потенциал за нас.
Ще ви кажа още една информация, която мислехме да запазим за по-късно. В  България има внесен един чисто електрически китайски автомобил, чиито батерии се доближават много до тези на Монбат АД. При това са с доста сериозен пробег, около 160 км.

Освен това чакаме от един наш партньор, с който сме подписали меморандум за сътрудничество, да внесе определен брой автомобили,  които ние да сервизираме, защото имаме вече определеният опит.

Работим и над кадрите. Връзките ни със специализираните университети и програмите в тях са много силни, защото не искаме да сме просто потребители, а сериозно да участваме в тази индустрия.

Нека не забравяме, че електромобилът е като електрокара, където България имаше стабилни позиции. Разликите между електромобила и електрокара са, че доста по-висока е скоростта и по-добри са формите, колкото и опростено да звучи, но принципно движението е едно и също. Имаме батерии, имаме регулатор, имаме двигател, но всичко това е на едно много по-високо ниво.

* Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!