Българите стават все по-взискателни клиенти. 50% ръст на оплакванията отчете вчера Европейският потребителски център-България. Нашият център е част от мрежа, която покрива целия ЕС плюс Исландия и Норвегия. За 2010 г. мрежата е обработила 71 000 сигнала за лошо обслужване, отказани обезщетения, ценови измами и заблуждаващи реклами, а само българското звено - 800.

Оплакванията, постъпили у нас, са най-вече свързани с транспортните услуги, съобщи шефът на центъра в София Игнат Арсенов. Освен това се оказва, че българите се жалват повече от покупки по интернет в сравнение с останалите европейци.

В евромащаб всяка трета жалба е за сектор "Транспорт", като 60% са срещу авиокомпании и летища. Немалък принос за тази статистика има изригналият исландски вулкан Ейяфятлайокутъл, който смути полетите над цяла Европа. На второ място са сигналите, свързани с почивки и екскурзии, на трето са оплаквания от ресторанти, кафенета и хотели. 56.2% от жалбите на европейците са свързани с покупко-продажби през интернет.

Потребителските центрове на ЕС разглеждат само сигнали на граждани срещу компании от други държави и не се занимават с междуфирмени спорове. В над 41% от случаите намесата им води до разрешаване на проблема в полза на оплакалия се клиент и не се налага спорът да се решава по по-бавния и скъп начин - в съда. Обикновено центровете решават казусите в срок до 40 дни, а помощта им е безплатна.

Ето един пример как действа мрежата. Българин се оплакал в центъра в София, че си купил кола втора ръка от фирма в Германия, после открил проблем в окачването, но продавачът отказал да приеме рекламацията. С помощта на немския потребителски център фирмата била убедена да откликне и пратила на клиента нов комплект окачване за своя сметка.

Жега

Разкрити са седем допълнителни приемни за активния летен сезон, похвали се вчера Комисията за защита на потребителите (КЗП). В тях инспектори на КЗК ще приемат всякакви сигнали за нередности в хотели, заведения и атракции. Приемните са в хотел "Добруджа" в курорта Албена, на Златни пясъци и Слънчев бряг се помещават в административните сгради на курортите, в Созопол и Приморско са в сградите на общините, във Варна адресът е ул. "Бдин" 14А , а в Бургас - на ул. "Цар Калоян"16.