Докато бюджетът продължава да е една от темите номер 1 в държавата, голямата сметка и този път не обещава голяма помощ за образованието, особено що се отнася до учителските заплати. Това казват експерти, съобщава Нова телевизия. През тази година беше постигнато увеличение във възнагражденията за преподавателите, което накара някои хора да смятат, че учителите получават много пари за малко работа.

На прага на приемането на бюджета - правим една международна разходка в учителския ум. И в учителския портфейл, към който все по-често се гледа ревниво. Да видим има ли защо.

Във Франция. „Не сме достатъчно ценени в обществото. За хората нашата работа е лесна, защото всеки мисли, че може да я прави. Само че да преподадеш един урок на едно дете не е като да обучаваш едновременно 28 деца”, твърди Емили Ламар, учител във Франция.
В Германия. „Идва момент, когато човек се пита заслужава ли си да уча за учител, може и да не ме приемат. Може би е по-добре да отида в някоя фирма, там ще печеля и повече”, посочва Щефан Дюл, президент на сдружението на германските учители.
 
В Япония. „Японските учители работят от сутрин до вечер, дори когато децата приключат часовете”, посочва  Кадзуйоши Кано, директор на училище в Япония.

Колко ще взимат учителите за разработен от тях дигителен урок

И у нас. „Идвам много рано в училище, много преди да започнат учебните часове. Ставам около 05:30 часа, за да мога в 7 часа да съм училище и да наглася всичко, което е необходимо за началото на часовете”, разказва Емилия Петкова, учител в София. И допълва: „Почти нямам свободно време или дори да имам свободно време – или разговаряме с родители, или с дечицата, ако има нещо, което е станало през междучасията. Като ми приключат учебните часове – аз започвам да си попълвам дневника, пак разговори с родители, подготвям ресурси за следващия ден”.

istock
istock

За Емилия и за още близо 55 500 учители в България влизането вкъщи не означава край на работния ден. Означава подготовка за следващия и проверка на контролни. „Може би една проверка за 4 класа, на които аз преподавам – около 5-6 часа, тъй като аз пиша рецензия, проверявам, записвам всичко. Почти не ми прекъсва работният процес, даже много често се случва да се събуждам през нощта и да мисля някаква задача”, твърди Емилия.
 
Това е в ума на един учител. А в джоба, който в последните години събира и любопитството на хората, има и някои митове и легенди. „За чисто финансова мотивация, за да стане човек учител – не мисля, че можем да говорим в момента”, заявява д-р Юлиян Петров, Синдикат „ Образование” към КТ „Подкрепа”.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg