Политиката за квалификация на учителите е приоритет както за синдикатите, така и за МОН.  Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ проведе проучване относно вида и регулярността на квалификациите на учителите, в което участваха 1515 респонденти – предимно учители и директори.

Средната възраст на участвалите педагогически специалисти е 47,3 години, което не съответства на средната възраст от 54 години за системата. Това показва по-активно желание за квалификация сред по-младите учители.

Само 14,7% от участниците са мъже – дял, който дори надвишава реалния недостиг на мъже-учители в България. Средният педагогическият стаж на българските учители е около 23 години, което показва натрупан професионален опит.
78,9% от респондентите са с магистърска степен, 18,6% – бакалаври, а 2,4% са с докторска степен – процент, който постепенно нараства.
 
По отношение на регулярността на квалификациите:

   19,4% от педагозите са имали четири и повече квалификационни обучения през последната година;
 
    19,5% – три обучения;
 
    33,9% – две обучения (традиционният модел);
 
    27,1% – само едно обучение.
 
68,5% от педагогическите специалисти са се обучавали със средства за квалификация, заложени в училищния бюджет. Тези средства са договорени благодарение на синдикатите чрез чл. 24 от Националния КТД:  „Размерът на средствата, предвидени за квалификация на педагогическите специалисти, е не по-малко от 1% от средствата за работна заплата…“

istock
istock

Въпреки това, 33,3% от учителите и директорите са се квалифицирали със собствени средства, което показва:

        високата им мотивация да поддържат професионално ниво;

        че училищната квалификация невинаги отговаря на индивидуалните нужди на преподавателя.
 
25,1% са се включили в Националната програма „Квалификация на педагогическите специалисти“, а 16% – в квалификационни програми, финансирани от синдикатите.

Синдикат: Заплатите на директорите на училища се смятат на тъмно

Определянето на квалификационната програма е ставало основно чрез решения на Педагогическия съвет. Все пак, около една четвърт от учителите сами са избрали посоката на своята квалификация, като често са я финансирали лично.

Времето за квалификация е основен проблем: 51% от обученията се провеждат през почивните дни. Това е порочна практика, която допринася за бърнаут сред учителите и свидетелства за липса на институционална подкрепа от страна на МОН.
64,3% от анкетираните не знаят какъв е общият размер на средствата за квалификация в тяхната институция. Само 32% са заявили, че им е предоставена тази информация.
 
Най-често учителите и директорите са се квалифицирали в следните организации:
 

    Департаменти за квалификация – 42,7%;
 
    Обучителни НПО организации – 20%;
 
    Синдикални обучения – 16%;
 
    НЦПКПС – Банкя – 8,6%.
 
    Среден брой квалификационни кредити годишно:
 
Българският учител придобива средно 2,9 кредита годишно, което го поставя сред водещите професии по този показател. 88,2% от учителите са категорични, че трябва да разполагат с пет работни дни за квалификация, по европейски образец.

Статутът на тези дни трябва да е служебен, извън платения годишен отпуск, който има друго предназначение.
Това съответства на модерни образователни системи, където квалификационните дни се провеждат преди началото или след края на учебното време.

Търсят се учители по  математика, физика и астрономия.
istock

81,6% от учителите и директорите заявяват, че изпитват реална нужда от допълнителна квалификация.
 
    Най-търсените теми за квалификация са:
 

    Нови методи за преподаване – 49%;
 
    Бърнаут и прегаряне – 41,8%;
 
    Иновации в действие (споделяне на опит) – 39,9%;
 
    Тренинг по специалността – 38,1%;
 
    Психологически аспекти – 32,2%;
 
    Права на учителя – 31,8%;
 
    Дигитални компетентности – 26,8%;
 
    Изкуствен интелект в образованието – 25%;
 
    Участие в конференции – 16,8%;
 
    Вътрешна квалификация – 14,4%;
 
    Изграждане на резилианс – 7,5%;
 
    Обща педагогика – 5,5%.

Това изследване показва, че учителската професия е една от най-ангажираните с постоянна квалификация. Време е МОН да оптимизира административно процеса по провеждане на квалификации и да го направи устойчив, прозрачен и съобразен с нуждите на реалната практика, посочват от синдиката.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase