Когато се яви търговец, който купува за бензиностанция, цените скачат.

В момента, в който държавата се яви с намерението да започне да купува, тя ще взриви пазара на недвижими имоти и спекулата ще тръгне нагоре.

Това каза Андрей Делчев, изпълнителен директор на Българската петролна и газова асоциация.
 
Цената на земята е „критична“ за изграждането на една бензиностанция. В урбанизирани територии тя е скъпа, като там обикновено се купуват между декар и два за целта. Извън града, особено по магистралите, се купуват по 3-6 декара и там цената е много висока, обясни той.
 
Освен земята, другият важен компонент за това колко струва изграждането на една бензиностанция, са съоръженията. Според големината и това колко е луксозна тя, цената им варира между 500 хил. лева и около и над 1 млн. лв.
 

Около година отнема нормалният процес на изграждане на една бензиностанция, каза Делчев, добавяйки, че това е така, ако не е нужно да се променя предназначението на парцела.

istock
istock

Според него въпреки, че държавата ще ускори административните процедури, амбицията ѝ да построи 100 бензиностанции за една година „звучи доста оптимистично“.
 
Според Андрей Делчев решението на държавата да навлезе на пазара с горива с мотива, че иска да го балансира, противоречи на позицията на Комисията за защита на конкуренцията, че на него няма картел и злоупотреба с монополно положение.

Къде ще са държавните бензиностанции

Той обоснова високите цени на някои бензиностанции с пазарния механизъм, при който се работи и липсата на ценови регулатор
. „Някои търгуват на ниски цени и големи обороти, други се целят в по-високи цени.

Ако нямат потребители, ще изхвръкнат от този пазар. Това, че продават на тези цени, значи, че някой спира на тези бензиностанции и зарежда“.

istock
istock

Наличието на магазин, кафене, ресторант и пр. „съвършено директно се отразява на цената“, каза Делчев, обяснявайки, че търговецът се е постарал да инвестира повече в площ и оборудване, включително на бързи колонки за зареждане.

В този контекст той напомни, че има нискотарифни авиокомпании и вискотарифни, като и едните, и другите имат клиенти. Същото е и с магазините и ресторантите.
 
„Цялата верига, която се регулира от пазарните механизми, има високи и ниски цени. Само в търговията с течни горива искаме цените да са ниски. Защо? Ако някои иска да продава на високи – ако може, да продава“.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg