Над 23% среден спад на броя на клиентите отчитат търговските вериги у нас в рамките на първите шест месеца на 2020 година.

Това показват данни от анкета на Сдружението за модерна търговия (СМТ), в която са взели участие 8 от големите вериги у нас, членове на СМТ - "Аванти", Billa, Deichmann, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage, "Фантастико" и "Хиполенд", с пазарен дял от над 30% от ритейлърите в България.

Цифрите варират между 10% и 50%, в зависимост от различните вериги и различните периоди на кризата, предизвикана от коронавируса, показва още анкетата.

"Това понижение се дължи основно на стремежа на хората по-рядко да посещават обществени места и на въведените ограничения на броя на пазаруващите в магазините", се отчита в анализа на данните.
 
В началото на кризата българите са пазарували основно продукти от първа необходимост на добри цени като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на промоция.
 

В същото време повече хора са започнали да си правят списъци за покупките, за да останат по-малко време в магазините, като в същото време купят повече неща. В сектор "Направи си сам" хората са проучвали артикулите онлайн и са посещавали търговския обект, за да видят и тестват на място конкретни стоки.
 

istock
istok

При трите нехранителни вериги, които по време на карантината затвориха 36 от своите 59 магазина, понижението на броя на клиентите е средно с малко над 30%. Най-голямо понижение отчита "Дайхман" - 50%, заради затварянето на 19 от 21 обекта.

По време на извънредното положение, причинено от пандемията на новия коронавирус, оборотът на големите вериги в страната е спаднал средно с 11%.

Цените в магазина се вдигат, смятат 50% от потребителите

При някои от хранителните вериги спадът на оборота по време на блокирането е бил минимален, а при други - между 5% и 10%. При същите в началото на извънредното положение, когато хората започнаха да се презапасяват със стоки, логично са били отчетени ръстове на оборотите, като впоследствие са регистрирани по-съществени спадове, главно в периода април-май.

10 млн. евро глоба за производство на храни по двоен стандарт
в. Монитор

Междувременно обаче изследването на СМТ констатира, че въпреки тежките моменти, повече от 20 000 служители са запазили работните си места.

"По-голямата част от тях са изпълнявали задълженията си така, както и преди пандемията, някои са ползвали част от платения си отпуск, а други са били на четири часов работен ден. Нито една от веригите не се е възползвала от възможността да изпрати хора в неплатен отпуск", пишат от организацията.

Отбелязва се и че само две от веригите са се възползвали от държавната мярка 60/40 - "Mr. Bricolage" и "Deichmann". Останалите 6 вериги не са кандидатствали за подкрепа и заявяват, че са предпочели да се справят сами с предизвикателствата на кризата.

istock
istock

Какво да очакваме след кризата - данните сочат, че търговските вериги в страната ще продължат да се развиват с адаптирани стратегии.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg