Малко над 4% от разходите на българите отиват за ресторанти и заведения.

След нас на опашката в ЕС са Румъния и Хърватия – с едва 2% дял на разходите за хранене навън.

Българите изпреварват, макар и само с процент германците, поляците и жителите на Люксембург.

Това показва един от последните доклади на Colliers, който проучва категория „Храни и напитки“ в регион ЕМЕА (Европа, Близък изток и Африка).

Сред изводите в него е, че в процентно отношение, в сравнение с другите националности в разглеждания регион, испанците харчат най-много за ресторанти и заведения – 15%.

Делът на британците е наполовина на техния, а на германците е само 3%.

С колко на месец разполагат бедните сърби

Въпреки че Франция се приема за страна, в която посещението на кафенета е част от културата, а всяко населено място си има поне едно местно заведение, разходите за хранене навън са малко под 5% - една трета от това, което харчат испанците.

istock
istock

По-ниските доходи в Източна Европа предполагат по-малко предразположение на населението към посещение на заведения.

Унгария и Чехия са на последните места от държавите от ЦИЕ в този аспект със съответно 8% и 6%.

В отговор на растящия „апетит“ към хранене навън се появяват все повече нови заведения. Те привличат хората от кухнята към ресторантите - от такива със звезди Мишлен до стрийт фууд барове.

Етиен ван Унен от Colliers коментира: „Категория „Храни и напитки“ може да допринесе значително за привлекателността на дадена търговска локация, но все пак тя трябва да отговаря точно на нуждите на целевите клиенти и да предлага правилния за тях микс от наематели.

Създаването на среда, която е устойчива във времето е задължително, за да се адресират променящите се вкусове и нагласи на потребителите.

В този смисъл, категория „Храни и напитки“ има съществен принос към шопинг средата, но търговският микс следва да бъде допълнен и с разнообразни възможности за забавление и прекарване на свободното време.“

Деймиън Харингтън, директор проучвания, допълва: „В Обединеното кралство търговските центрове с кина обикновено постигат 20% по-високи наеми благодарение на търговците в категория „Храни и напитки“.

Вече е тенденция шопинг моловете да адаптират търговския си микс спрямо променящото се поведение на потребителите.

В Uxbridge в Обединеното кралство площите, овакантени от Debenhams, са трансформирани в заведения за хранене.

В следствие на това средният наем на освободеното пространство е нараснал с 300%.

istock
istock

Новите търговски оператори вече създават концепциите си по-скоро така, че да съответстват на определени обществени нагласи, отколкото на стремежа да се предложи конкретен вид храна.

Все повече концепциите са ориентирани към кауза и начин на мислене, а не към вид кухня. Едно от явленията е нарастващото влияние на веганството и устойчивостта на хранителната верига.

Доходите ни растат по-бързо от сметките

Ако собствениците на шопинг центрове искат да постигнат по-добри наеми и човекопоток, трябва да бъдат подготвени за чести промени в търговския си микс.

Времената, в които беше достатъчно просто да предложиш някакво място, от което хората да си купят пица или бургер, отдавна отминаха.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg