Новото издание на класацията „Хоби топ 5 на изплащане” от БНП Париба Лични Финанси, България очертава три основни тенденции. Първата от тях е, че в периода април 2014 - април 2015, покупките на изплащане на спортна и туристическа екипировка отбелязват ръст от близо 20%. Втората е, че българите финансират старта на малък бизнес със стокови кредити и така превръщат хобито си в професия. Третата тенденция, характеризираща финансовия сектор през последната година е, че хората са закупили повече от 2000 нови или употребявани коли на изплащане със специализираните потребителски кредити на компанията "Нова" и "3+".

Класацията „Хоби топ 5 на изплащане” от БНП Париба Лични Финанси, България подрежда 3-те най-търсени модела сред 5-те най-популярни групи „хоби” стоки: „Инструменти и оборудване”, „Автоаксесоари и оборудване”, „Фото и видео камери”, „Аудио оборудване” и „Спортно оборудване”. Целта на рейтинга е да информира кои са най-предпочитаните стоки за свободното време, купувани на изплащане, според информацията на компанията. Новото издание е изготвено на базата на близо 32 000 молби за финансиране на покупката на „хоби” стоки на изплащане, получени в периода април 2014 - април 2015 г.

Сред природата

В новото издание на класацията „Хоби топ 5 на изплащане” най-значителен ръст отбелязва групата "Спортна екипировка" - близо 20% на годишна база. Наред с "традиционните" спортни стоки като велосипеди, кростренажор и бягащи пътеки, хората купуват и оборудване като: палатки, планински обувки, ски и сноуборд екипировка, дрехи и др.

Данните показват също, че българите искат да притежават пълно туристическо оборудване. Ето защо купуват на изплащане стоки, свързани с приключенския начин на живот от категории като: „Автоаксесоари и оборудване “ и „Фото и видео камери“. Например някои от най-търсените стоки в „Авто“ категорията са навигационните системи и аксесоари като мотоциклетни каски, очила и екипировка.

Повишеният интерес към приключенията на открито се доказва и от постоянно високото търсене на продукти като цифрови фотоапарати, видео камери и бинокли. Като нов продукт в категорията "Фото и видео камери" се появиха „екстремните“ цифрови камери, които могат да бъдат инсталирани върху каски, раници или дори да бъдат носени на специално създаден за тях удължител. Това показва, че българите не само са готови да прекарат повече време сред природата, но и искат да записват и споделят своите преживявания.

Според данните, за потребителите е важно не само да бъдат добре оборудвани за приключенията си, но и да стигнат до тях и да се завърнат безопасно и удобно . Ето защо българите инвестират все повече в превозните си средства. Например, през миналата година покупките на автомобилни гуми на изплащане са се увеличили с повече от 10% и тези стоки изместиха от първата позиция в категорията, газовите уредби. Ръст от 10% отбелязват и автомобилните аудио системи.

Малък бизнес на изплащане

Новото издание на класацията „Хоби топ 5 на изплащане”, доказва тенденцията, че предприемчиви българи стартират собствен малък бизнес, като купуват на изплащане „хоби” стоки и инструменти. Бизнесите, стартирани със стокови кредити са в секторите земеделие, фото и видео заснемане, забавления, фитнес зали, салони за красота и др.

Доказателство за това е, че много от най-търсените стоки могат да се определят като "професионални" устройства, а не като аматьорски. Например, най-търсените стоки в категорията-победител „Инструменти и оборудване” са висок клас моторни триони. Това е бензиново устройство с 35 см шина, 1400W мощност на двигателя и цена между 390-440 лв. Такъв инструмент е по-подходящ за професионална употреба, отколкото за домашна.

Нарастващият интерес към фитнес оборудването също потвърждава тази тенденция. На изплащане са купувани мултифункционални фитнеси уреди, лежанки, кростренажори и различни тежести, които изискват много място и трудно могат да се определят като уреди "за домашна употреба". През последната година покупките на такова оборудване на изплащане отбелязват 10% ръст.

Близо 500 стоки на изплащане, включително и автомобили

Броят на видовете стоки, които могат да бъдат закупени на изплащане в България, непрекъснато нараства и за последната година стигна близо 500. В периода април 2014 - април 2015 г. със стокови кредити са купувани не само популярни стоки като телевизори, лаптопи и смартфони, но и „екзотични” като бетонобъркачки, дизелови двигатели, матраци, епилатори и много други.

„Най-горещите“ стоки, които могат да бъдат закупени на изплащане са нови и употребявани автомобили. Преди една година БНП Париба Лични Финанси, България започна да предлага специализираните автокредити "Нова" и "3+", които дават възможност на българите да си купят кола по същия удобен и бърз начин, по който си купуват телевизор на изплащане. Кредитите за автомобил, с максимален размер до 50 000 лева и до 96 месеца срок на погасяване, се отпускат в рамките на 24 часа. Тези продукти стават все по-популярни. Доказателство за това е фактът, че за последната година компанията е финансирала покупката на повече от 2000 нови и употребявани коли и е установила партньорства с над 100 дилъри на автомобили.

Във връзка с новото издание на класацията „Хоби топ 5 на изплащане” изпълнителният директор на БНП Париба Лични Финанси, България Мишел Фуйе заяви: „Нашите данни доказват, че интересът на българите към покупката на стоки на изплащане непрекъснато расте. Една от основните причини за това е все по-широкото навлизане на стоковите кредити в магазините на нашите партньори. В момента работим с повече от 2 600 партньори, а продуктите ни се предлагат в над 3 000 магазина като непрекъснато разширяваме тази мрежа. Друго обяснение за нарастващия интерес към закупуване на стоки на изплащане, е постоянното нарастващия им брой. Сега българите могат да си купят на изплащане почти всичко - от малки домакински уреди до автомобили ".