Най-голямото предизвикателство за семейните фирми са недостигът на квалифициран персонал (91%) и нарастващите разходи за заплати и суровини - 73%. Това показват данните от проучване на EY Bulgaria сред собственици на фамилен бизнес, проведено наскоро у нас.

83% от анкетираните в проучването отричат вероятността семейството да продаде основната работеща компания, но едновременно с това 2/3 от тях споделят, че в бъдеще биха потърсили партньор, за да доразвият бизнеса си. Само 17% смятат, че има голяма вероятност семейството да направи основната компания публична при следващото поколение собственици.

Въпреки предизвикателната икономическа среда, семейните компании са оптимисти по отношение на развитието на бизнеса им и очакват в следващите 12 месеца ръст в приходите им и броя на служителите. В краткосрочен тригодишен план те планират инвестиции в проучване и развитие на нови продукти и услуги, производствен капацитет и човешки капитал.

Дългосрочната перспектива за управление е ключовият фактор за успеха на фамилните компании в България според три четвърти от собствениците на фамилен бизнес у нас.

Следващите по важност критерии, които определят успеха на семейните компании предприемчивостта и адаптивността на основателите, както и дългогодишният фокус върху високото качество на продуктите. 100% от участниците споделят твърдението, че е престижно да бъдеш част от фамилен бизнес.

Ще продължат ли да се вдигат заплатите у нас

В България повечето семейни компании са създадени през 90-те години на ХХ век. Те вече се управляват активно от второ поколение собственици, чиято възраст е близка до тази на бизнесите. По данните на Националния статистически институт към края на 2020 година фирмите в България, които се самоопределят като фамилен бизнес представляват около 25% от всички активни предприятия в страната.

istock
istock

"В EY работим по различни програми за подкрепа на фамилните компании в стремежа им да се развиват устойчиво и дългосрочно както на българския, така и на международните пазари. У нас вече има много успешни примери за семейни бизнеси, преминали през различни кризи и превърнали се в пазарни лидери", коментира Диана Николаева, съдружник и ръководител на отдел "Стратегия и сделки" в EY Bulgaria.

Според нея каквито и бизнес възможности да имат и каквито и бизнес предложения да получават, фамилните компании винаги се стремят да запазят основния бизнес и собствеността в рамките на семейството. Това дава на българската икономика едно ядро от устойчиви бизнеси, които в повечето случаи винаги остават българска собственост с добре изградени взаимоотношения с местните общности.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg