Електромобилната ера чука на вратата. Макар все още да не са масово явление, електрическите коли все по-често могат да бъдат видени по пътищата на много държави.

Нещо повече, до 2025 г. някои модели от този вид дори биха могли да струват по-малко от еквивалентите си на твърдо гориво. Това сочи докладът Bloomberg New Energy Finance. 

Авторите на изследването мотивират извода си с това, че литиево-йонните батерии – една от ключовите причини за това електромобилите да струват по-скъпо, постепенно започват да поевтиняват. Свиването на разходите за този компонент, логично, ще понижи и цената на е-колите. 

Все пак само това няма да е напълно достатъчно. Има още няколко фактора, които също са много важни за динамиката в цената на електромобилите, уточнява Futurism. 

Първо, за да станат електрическите коли по-евтини от петролните, цената на батериите трябва да продължи да пада още, още повече на фона на поскъпването на лития например. Предполага се, че спад в цената е възможен, ако се стигне до влизането на електрическите автомобили им в масово производство. Китай например има шанс да дръпне сериозно в тази посока. 

Благоприятен фактор за експанзията е и това, че все повече държави въвеждат ограничения за колите на твърди горива. Франция и Великобритания например обявиха, че ще забранят бензиновите коли до 2040 г., което свидетелства за техния ангажимент към алтернативния транспорт. 

За да навлязат масово, е-колите имат нужда и от обширна и много добре развита зарядна инфраструктура. Когато автомобилите започнаха да стават популярни преди десетилетия, постепенно започнаха да се появяват и бензиностанции – първо в градовете, после в по-малките населени места, като стигнаха дори и в селата. Днес шофьорите знаят, че където и да са, наблизо винаги има място, от което да заредят гориво.

За собствениците на електромобили обаче това все още е лукс. В тази връзка например Пекин има план да отговори на тези нужди и до 2020 г. да е разширил  значително мрежата от зарядни станции. 

Експертите обаче са на мнение, че увеличаването на бройката само по себе си не е достатъчно. Един от основните проблеми, който трябва да бъде взет предвид, е свързан с несъвършенствата на електрическата мрежа. Така например, ако няколко електромобила се зареждат едновременно, това може да доведе до прекъсване на захранването заради недостатъчно напрежение. 

Някои експерти за на мнение, че за всичко това е нужен предварителен бизнес план, но други обръщат внимание, че човечеството веднъж вече се "екипира" с бензиностанции, водено от простата логика да строи такива там, където има нужда. Същото трябва да се случи и с електрическата инфраструктура, защото дори и най-евтината е-кола би била безполезна, ако не може да бъде заредена.