Глобата за паркиране на тротоари, зелени площи и детски площадки се увеличава 10 пъти - от 20 лв. на 200 лв. 

Това приеха вчера на първо четене депутатите с промени в Закона за движение по пътищата. Мотивът на вносителите от ГЕРБ е дисциплиниране на водачите и улесняване на пешеходците и хората в неравностойно положение. 

"Проблемът с неправилното паркиране в българските общини е изключително наболял, съществува от години и не е решен ефективно, като нарушенията са хиляди месечно", пише в мотивите. 

Само от БСП бяха против предложението, защото размерът на санкцията бил твърде голям и не допринася с нищо за разрешаването на проблема къде да паркират безбройните коли в големите градове.

Заедно с това бяха приети и други предложения на депутати от ГЕРБ и РБ, с които платеното паркиране става търговска дейност, за която общинският съвет да определя цена, а не такса, както е сега. 

Причината за това предложение е, че според сегашните текстове не е ясно дали събираните суми са такса според закона за местните данъци и такси, т.е. дали размерът им трябва да се подчинява на изискването да отговаря на разходите за предоставяне на съответната услуга. Приходите от такси също така трябва да влизат в общинските бюджети. 

С новата разпоредба двете ограничения се избягват, което на практика е узаконяване на сегашното положение. В София например цените за паркиране в центъра надхвърлят разходите за предоставяне на услугата, а общинският Център за градска мобилност прибира приходите, вместо да ги предоставя на общинската хазна.

Занапред при определянето на цената общинските съвети ще трябва да се водят по натовареността и търсенето на даденото място за паркиране, пише в мотивите. 

"Така правим един голям пазар. Ще вкараме цената в бюджета и с нея ще издържаме структурите, които я събират. Това не дава нищо на общините, а е само послание на гражданите: "Честито за по-високата цена за паркиране", коментира червената Дора Янкова.