Начисляването на лихви по забавени плащания на прогнозните фактури за доставка на питейна вода е злоупотреба с господстващото положение от страна на "Софийска вода". Това определи Комисията за защита на конкуренцията. 

Това поведение засяга интересите на потребителите и представлява налагане на нелоялно търговско условие по смисъла на Закона за защита на конкуренцията, гласи съобщение на комисията. 

В срок от 30 дни страните по случая могат да предоставят писмени възражения по предявените твърдения. КЗК беше сезирана по казуса в края на 2013 г. от омбудсмана Константин Пенчев. 

Проблемът е в това, че потребителите на ВиК услуги са длъжни да плащат сметките си всеки месец. Но месечните фактури се изчисляват на база прогнозно потребление, изхождащо от средния месечен разход на домакинство, а реалното отчитане на употребената вода става веднъж на три месеца с отчитане на водомера. 

В същото време в Общите условия е записано, че при неплащане длъжникът дължи обезщетение в размер на законната лихва от деня на забавата, е показал анализът на КЗК. 

Така "Софийска вода" всъщност начислява лихви за просрочие на прогнозни сметки, а не на такива, които се базират на реално потребление, установявано с отчет на водомерите. 

Това поведение на доставчика уврежда интересите на потребителите, доколкото задълженията за заплащане за първите два отчетни месеца не са установени по размер, а задължението за обезщетение за забава предполага точно изчислена стойност на реално използваната услуга, добавят от КЗК.