Общо пет са категориите, на които се разделят автомобилите. Най-незамърсяващи - пета категория, са хибридните и електрическите автомобили. Най-ниската категория (първа) е за най-силно замърсяващите автомобили - произведени преди 2002 г. Мярката беше посрещната с недоволство по няколко причини: първо - това оскъпи годишния технически преглед. Шофьори недоволстваха и от условието този стикер да бъде залепен на предното стъкло, както и от това, че липсваше четец, който да разчита информацията за автомобила.
Сега окончателно магистратите решиха, че стикерът с чип не отговаря на множество изисквания.
ВАС твърди, че въвеждането на новите стикери с чип за екостандарт е направено без мотиви и без финансова обосновка. Основният въпрос обаче е какъв ще е прекият резултат от решението на съда. От общината обясниха за NOVA, че контролът на автомобилите в ниско-емисиите зони не се основава стикерите с чип. Вместо това системата, която общината използва, е да събира информация за екокатегорията чрез регистрационните номера на колите. Остава отворен и въпросът ще доведе ли премахването на чиповете до по-ниски разходи при техническите прегледи.
От Столичната община заявиха, че системата, която се използва за контрол в нискоемисионните зони, разчита регистрационните номера на колите, а не чипът в стикера, монтиран при техническия преглед.
Предимства и недостатъци на екостикерите за коли
По думите на експерта по пътна безопасност Румен Дунев обаче системата с регистрационните номера има слаби места.
„Всеки един 30-годишен дизелов автомобил, ако лепне една шепа кал на задния номер, може да си влиза безнаказано в столицата. Също така и в дните, в които има силен снеговалеж, мъгла – условия, в които камерата не може да направи хубава и ясна снимка на номера, тогава тези автомобили нарушават правилната за движение“, коментира Дунев.
Според Върховния административен съд въвеждането на новите стикери с чип е направено без мотиви и не е финансово обосновано. По думите на адвокат Петър Славов функцията на чипа е практически никаква.

istock
От Транспортното министерство заявиха, че съгласно решението на съда, след технически преглед ще се издава само удостоверение за технически изправност. Но не и знак, в който е отразена екологичната група. Уточняват, че определянето на екогрупата не отпада като изискване.
„Тоест ще има определен нов формат на въпросния стикер, който се надявам да бъде значително по-малък като размери, да не струва толкова, колкото струва в момента с чипове“, коментира Петър Славов.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase