Те са тихи, удобни, екологични и икономични. Доколко подбудите на българите да се сдобият с електромобил произтичат от стремеж към опазване на околната среда или са по-скоро финансови, не е ясно. Но едно е сигурно – те все повече се ориентират към зелената мобилност. 

Една на всеки 100 коли у нас е изцяло електрически или хибридно задвижвана. Интересът е толкова голям, че напоследък се заговори за истински бум в търсенето. По данни на МВР, за една година покупките на електрически автомобили са скочили с 82 процента и сега по пътищата на България се движат 4614 коли изцяло на ток, заедно с още към 25 хиляди хибридни автомобили, чийто внос пък се е увеличил с 58%.

Колко струва да карате електромобил у нас

В момента, ако човек иска да придобие возило на ток, ще трябва да почака до Нова година – складовете са изпразнени, съобщават от Индустриален клъстер "Електромобили".

Условията за ползване на ековозила постоянно се подобряват. Зарядните станции в страната са около 650, появяват нови и нови. Освен това, може да заредите електромобила в гаража си за по-малко от 2-2,50 лв., като с едно зареждане за тази сума ще изминете поне 100 километра.

istock
istock

Все по-актуални стават и споделените електромобили. Калин Цвятков, студент в СУ „Климент Охридски“, и неговите приятели редовно се придвижват из София с електрическа кола под наем. Отключването става чрез специално приложение за смартфон. Според Калин с нея шофирането из града е много удобно – тези коли са леки и пъргави, с тях лесно и бързо стигаш до всяка точка и можеш да паркираш в центъра, без да плащаш за зони. И още:

"По-евтино е от това да си вземеш такси, може би наполовина, а и е по-бързо. Ти си познаваш пътя, не се налага да обясняваш адреса на шофьор. Но все пак трябва да си предпазлив, защото ако я удариш, ще има проблем. Трябва и да провериш дали всичко е на място, дали кабелът за зареждане е наличен и функционира и пр. Това е отговорност. В София е много лесно да се придвижваш така. Но си има правила, например в някои квартали не можеш да паркираш безплатно на друго място, освен на зарядна станция. Идеята е човек като се прибира вкъщи, да остави возилото да се зареди за следващия ползвател."

Европа се готви окончателно да се раздели с двигателя с вътрешно горене. Очаква се това да стане до 2030 г., като за целта вече се отделят сериозни средства за преки финансови стимули на гражданите. У нас, при покупка на нов електромобил, собствениците не ползват отстъпка от ДДС, но пък са освободени от местен данък.

"Тесла" изтегля над 1 милион коли заради опасни прозорци

Зелените возила обаче все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните. Но на фона на постоянно падащите им цени и рязкото поскъпване на колите с вътрешно горене, екоавтомобилите вече не се възприемат като лукс или прищявка.

istock
istock

За Калин и колегите му обаче, бъдещето е в споделените електромобили. "Аз нямам личен автомобил – това е свързано с много разходи – трябва да се сменят части, да плащаш за гориво, да отделяш средства за застраховки, винетки и т.н. По-изгодно ми е да си наема кола на електричество" – обяснява Калин и добавя:

"Смятам, че хората трябва да спрат да използват лични автомобили и да изберат електромобили, които да са общи, като ги използват само когато им трябва. През останалото време да се ползват други начини на превоз – влакове и въобще обществен превоз. Защото това е най-екологичното решение. Основната ни цел през това десетилетие е да намалим въглеродния си отпечатък, натам трябва да вървим!" – каза в заключение Калин Цвятков.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg