Българите купуват все повече нови автомобили въпреки инфлацията, показват данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA). Регистрираните нови автомобили в България са се увеличили с 34,1% спрямо февруари 2022 г. до 2589 броя.

Тази на нови електрически автомобили се повишава още повече - с 60,8% до 82 броя, а в рамките на първите два месеца на годината ръстът е с 165,9% до 242 броя. Продажбите на нови хибридни коли в България пък се повишиха с 5,1% до 62 броя, а за януари - февруари - със 7,4% до 130 броя, докато продажбите на коли с бензинови двигатели скочиха през февруари с 29,6% до 1857 броя и през първите два месеца на 2023 г. - с 25,2% до 3707 броя. За разлика от останалите страни от ЕС, регистрацията на нови дизелови автомобили у нас се повишиха през февруари с 50,1% до 575 броя, а за първите два месеца на годината - с 28,4% до 994 броя.
 
Продажбите на нови автомобили в ЕС нараснаха през февруари с 11,5% годишно, повишавайки се за седми пореден месец, но това увеличение се дължи до голяма степен на ниската база през голям част от част от миналата година и след като в началните месеци на 2022 г. беше отчетен рекордно нисък обем на регистрирани нови превозни средства.
И при четирите основни автомобилни пазара в ЕС беше отчетено повишение, като най-силен ръст имаше в Испания (с 19,2%), следвана от Италия (със 17,4%), Франция (с 9,4%) и Германия (с едва 2,8%).

През първите два месеца на 2023 г. регистрацията на нови автомобили в ЕС се увеличи с 11,4% спрямо същия период на 2022г., достигайки 1,6 милиона броя, като продажбите на нови коли в Испания скочиха с 32,1%, в Италия - с 18,2%, а във Франция - с 9,1%, докато в Германия увеличението беше с едва 0,2 на сто.

Продажбите на нови автомобили в България през първите два месеца на годината пък скочиха с 28,8% до 5101 броя от 3960 година по-рано.

Прогнозират драстично поскъпване на автомобилите през лятото

Междувременно не всички водещи европейски автомобилни компании в ЕС отбелязаха добър растеж при продажбите през февруари 2023 г.
Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се повишиха през февруари с 18,2% на годишна база. В същото време Volkswagen увеличи своя пазарен дял през миналия месец до 26% от 24,5% през февруари 2022 г., запазвайки лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.

Голямата френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) отчете още по-голям ръст на продажбите на нови автомобили през миналия месец с цели 26,3% на годишна база, увеличавайки пазарния си дял в Европа до 10,8% от 9,5% година по-рано.

istock
istock

Продажбите на нови автомобили на другите немски компании - Mercedes-Benz и BMW Group обаче не бяха толкова добри, като продажбите на Mercedes-Benz се увеличиха през февруари с 8,5%, но тези на BMW отчетоха спад с 2,2 на сто.

Слабо повишение с 1,6% през февруари беше отчетено и от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot.
Toyota Group пък отчете ръст на продажбите в ЕС с 14,6% през втория месец на 2023 г., а Ford отчете спад с 3,4 на сто.
Продажбите на електромобили на Tesla в ЕС пък скочиха през февруари с 49,7% до 19 249 броя, като пазарният дял се повиши леко до 2,4% от 1,8% година по-рано.
 
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg