В ефира на NOVA Александър Костадинов от Асоциацията на автомобилните производители обясни, че въпреки големите регулаторни промени, за повечето шофьори няма да има осезаеми разлики в ежедневието.
Край на превъртането на километража при покупка на кола втора ръка
„От началото на 2026-та година всички нови автомобили ще трябва задължително да бъдат оборудвани със система за автоматично свързване със спешните служби при катастрофа или аварийно спиране. Мнозина вече познават този бутон като SOS, тъй като голяма част от колите го имат и сега“, поясни Костадинов. По думите му мярката е насочена към повишаване безопасността на пътя и потенциално спасяване на човешки животи, макар ефектът ѝ на практика да зависи от готовността на националните служби да реагират навреме.
Сред ключовите новости е и въвеждането на екологичния стандарт Евро 7, който беше отложен с близо две години. Той предвижда равни изисквания за дизеловите и бензиновите двигатели по отношение на въглеродни емисии, фини прахови частици и азотни окиси.

„Новост са и регулациите, които за първи път въвеждат ограничения за праховите частици, отделяни от спирачките и гумите на автомобилите – нещо, което ще има реален ефект върху качеството на въздуха в градовете“, уточни експертът.
От 2026 г. ще се въведат и нови стандарти за батериите на електрическите и плъгин хибридните автомобили – включително изисквания за допустимата загуба на капацитет при определен пробег или възраст на превозното средство.
Кои са най-предпочитаните марки коли у нас
„Тези параметри и сега се следят от производителите, но вече ще бъдат нормативно регламентирани и еднакви за всички“, добави Костадинов.
Що се отнася до готовността на автомобилната индустрия, представителят на асоциацията увери, че производителите са подготвени отдавна.
„В нашия сектор всяка промяна се планира години предварително, така че преходът няма да бъде шоков“, каза той.
Относно възможно поскъпване на новите автомобили, Костадинов уточни, че за бензиновите модели не се очаква съществена промяна в цените, тъй като те вече покриват изискванията на Евро 7.
Дават бонуси на собствениците на електромобили
„При дизеловите е възможно част от моделите да отпаднат или да се предлагат само в хибридни конфигурации. При премиум сегмента може да има леко повишение на цените, но основно при дизелите“, поясни експертът.
Според него новите мерки са в полза както на безопасността, така и на околната среда, а реалният ефект ще се усети постепенно през следващите години.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase