В ефира на NOVA експертите Константин Занков от Института за анализи и оценки в туризма и Димитрина Горанова от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти обсъдиха темата за поскъпването на почивките в Турция и Гърция и промените в туристическите нагласи на българите.
 

Турция – цените растат, но интересът остава висок

„В Турция е факт, че имаме значително покачване на цените през последните две години. Това обаче не намалява интереса на туристите – страната остава основна дестинация, особено за руския пазар“, коментира Константин Занков. Той обясни, че Турция е синоним на ол инклузив гостоприемство, а хотелиерите там са принудени да увеличават цените заради несигурната икономическа среда и растящите разходи.

Бум на фалшиви резервации по морето

Според Димитрина Горанова, повишението на цените не е проблем само за Турция.

„Тази тенденция се очерта още преди години, особено след пандемията. Евтините почивки от времето преди 2020 г. вече са минало“, каза тя.

Горанова отбеляза, че интересът към кратките пазарски екскурзии до Турция рязко е спаднал.

„Цените на стоките и услугите в Турция нараснаха, а в България вече има много магазини с турски продукти. Пътуването през границата отнема време и усилия, затова хората не го намират за изгодно“.

Istock
Istock

Гърция – все по-скъпа, но желана

Занков коментира и ситуацията в Гърция: „Цените там са по-високи, но това е част от глобалната тенденция за поскъпване на услугите. Туристите могат да оптимизират почивката си, като изберат различен период или по-ниска категория хотел“. Той подчерта, че румънските туристи, които масово пътуват към гръцките курорти, не са основната причина за увеличението на цените – по-скоро нарасналото търсене от всички балкански пазари влияе върху тях.

Почти милион работещи българи не могат да си позволят почивка

Според Горанова българите трудно се отказват от желаните услуги, независимо от цената, но все по-често търсят алтернативи като Тунис и Египет. „Въпреки горещините, тези дестинации са все по-популярни, а туроператорите предлагат програми през цялото лято“, каза тя.

Къде е България на туристическата карта?

„България е уникална туристическа дестинация и трябва да се рекламира като такава. Имаме възможност да развиваме туризъм през четирите сезона – с прекрасна природа, култура, кулинария и вино. Не е само море и ол инклузив“, подчерта Занков.

Горанова допълни, че България вече не се възприема като евтина дестинация, но услугите трябва да се подобряват, за да се конкурираме с Гърция, Хърватия и Черна гора. „Работа има по отношение на качеството и разнообразяването на продукта“, обобщи тя.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase