Нарастват жалбите от потребители по отношение на ползването на пощенската услуга на територията на България. Затова е извършен анализ на Общите правила за условията за доставяне на пощенските пратки и пощенските колети. Анализът показа, че е необходимо да бъдат направени промени, съответстващи на съвременните условия за предоставяне на пощенските услуги. Това обявиха от Комисията за регулиране на съобщенията. Затова комисията предлага за обществено обсъждане проект на Общи правила за условията за доставяне на пощенски пратки и колети.

В проекта са включени освен условията за извършване на универсалната пощенска услуга и условия относно извършването на неуниверсалните пощенски услуги (НПУ), както и услуги, свързани с електронната търговия, продажбите от разстояние и свързаните с това доставки на пощенски пратки на потребителите.

В правилата е включена и дефиниция за „Автоматична пощенска станция“, като тя е автоматизирана машина, чрез която може да се осъществява получаване и изпращане на пратки въз основа на попълнена от потребителя товарителница и въвеждане на код и следване на инструкции, предоставени от пощенския оператор, със или без възможност за заплащане на суми на място.

Получателите на пощенски пратки и пощенски колети – физически лица, могат да упълномощават други лица да ги получават, пише в общите условия. Законните представители на юридически лица и еднолични търговци могат да упълномощават свои служители да получават пощенските пратки и колети. Начинът на упълномощаване се определя от пощенския оператор в общите условия на договора с потребителите в съответствие с действащото законодателство.

В случаите на доставка чрез АПС на пощенски пратки на юридически лица и еднолични търговци, споделянето на ПИН кода за получаване на пратката се счита за надлежно упълномощаване.

Пощенски пратки, адресирани до малолетни, се връчват на родителите или настойниците им срещу документи, удостоверяващи това им качество. Подателите не
следва да адресират пощенски пратки до малолетни и/или непълнолетни за доставка в АПС.

Непрепоръчаните пощенски пратки се доставят в пощенската кутия на получателя, поставя на подходящо, достъпно и безопасно място освен ако в договора между последния и пощенския оператор не е предвидено друго.

Пощите са готови за еврото: От баркод четци до електронен пенсионен картон

Когато пратката е с размери, непозволяващи пускането й в пощенската кутия, тя се доставят на адреса на получателя. Когато при посещението на адреса поради отсъствие пощенската пратка не може да бъде доставена, в пощенската кутия се оставя писмено служебно известие с покана получателят да се яви за получаване на пратката в пощенската служба в срок, определен от пощенския оператор, не по-кратък от 20 дни, но ненадхвърлящ 30 дни от датата на получаване в пощенската служба за доставяне.

Пратки, съдържащи стоки, забранени за продажба на непълнолетни лица, не могат да бъдат доставяни до/чрез Автоматични пощенски станции (АПС).

istock
istock

Доставянето на непрепоръчани и препоръчени пратки и колети с и без обявена стойност могат да се получат освен в пощата и на адреса на получателя, но само ако това е предвидено в договора, пише още в общите правила. Същото ще важи и за пратки и колети с наложен платеж.

Когато получателите на пратки и колети са сменили адреса си, те се препращат служебно на новия им адрес, ако е известен на пощенската служба или има изрично указание за препращането от подателя или получателя, в писмен или електронен вид.

Цената на услугата се заплаща от подателя или получателя.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase