Призоваваме потребителите да бъдат спокойни и да търсят начини в разговори с туроператори и местата, където са направени техните резервации за почивки, за отлагане във времето на въпросните почивки.

Това заяви пред БНТ Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите.

Той предупреди, че ако клиентите започнат да си изискват незабавно парите обратно, това ще доведе до серия от фалити и няма да успеят да си възстановят сумите в пълния им размер.

Забраняват почивки и екскурзии у нас и в чужбина

Относно резервациите за летните почивки, той каза, че не е нужно да се бърза с отменянето им, тъй като извънредното положение е до 13 април. Маргаритов отново поясни, че при форсмажорни обстоятелства, правилното поведение е да се търси отлагане във времето на почивките.

iStock
iStock

Има сигнали за сериозно завишаване на цените на определени стоки.

„Хората усещат, че търговци се опитват да завишават цени”. Поне засега това не е масово явление, но към момента няма инструмент за санкциониране при вдигане на цените, освен ако те не са с нормативно регламентиран предел.

Председателят даде практически съвети на потребителите: да посещават работещите магазини с предварително подготвен кратък списък на необходимите продукти, да извършват пазаруването по възможно най-бързия начин, без излишно задържане в търговските обекти.

Също така да бъдат пестеливи при използването на електроенергия и други комунални услуги с цел избягване натоварването на системите за доставка.

istock
istock

Хотели и авиокомпании не връщат пари за почивки

Маргаритов посочи и примери за установени нарушения от последните дни. При проверките, които се извършват по разпореждане на прокуратурата съвместно с други институции, проверяващите са попаднали на случай с аптека, която продава дезинфектанти без обявяване на цената.

Има и случаи, в които се продават предпазни средства на много висока цена и не се издава касов бон. Това са нарушения, за които се налагат санкции, допълни той и отново призова търговците – и големите вериги, и по-малките – да бъдат коректни и лоялни към потребителите.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg