Над 750 000 от общо около 3 милиона автомобила у нас се движат по пътищата на страната без задължителната полица "Гражданска отговорност". Обхватът на застраховката е паднал драматично - до 76%, при минимум, определен от Брюксел - 90%, съобщи зам.-председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Емил Атанасов.

Глобата за неизрядни шофьори е минимум 400 лв., което значи, че държавата има да си събира около 300 млн. лв.

Санкцията е от 400 до 600 лева за първо нарушение. Освен това, ако водачът кара без "Гражданска отговорност", колата трябва да се спре от движение. Контролът е грижа най-вече на КАТ, но оттам се оплакват, че разполагат само с 2000 контрольори.

"Освен това имаме право да глобяваме водачите само ако ги хванем в нарушение на пътя", твърдят пътните полицаи. Спирането от движение също на практика не се случва. У нас то се ограничава до отнемане на талона и другите документи, вместо направо да се сваля табелата на автомобила.

"В момента няма кой да спре от движение незастрахованите коли, санкциите трудно се налагат, а и подлежат на обжалване", потвърди и зам.-шефът на КФН Емил Атанасов. Той предлага да се въведат парични санкции за всеки ден без "Гражданска отговорност". Така, ако шофьор бъде заловен, че последната му полица е изтекла преди 1 година, ще трябва да плати наказателна премия за 365 дни.

"За съжаление мярката не може да работи без изграждането на единната информационна система", обясни Атанасов.

В момента данните, които си обменят КФН, Гаранционния фонд, КАТ и застрахователите, са непълни и неточни. Атанасов твърди, че напоследък има напредък по обмена на данни и до края на годината може да се подготви въвеждането на електронната полица. Тогава в реално време всички звена по веригата ще имат информация за това кой автомобил има валидна полица и в какви пътни произшествия е участвал. Така хората с повече ПТП ще плащат по-скъпи застраховки, а нарушителите ще бъдат глобявани бързо и ефективно. Тогава в събирането на глобите може да се включи и Националната агенция за приходите, смята Атанасов.

Контра

Според шефа на застрахователя "Армеец" Румен Георгиев и сегашната база данни позволява да се въведат наказателни премии за шофьорите, които се ослушват за "Гражданска отговорност".

"Ако има неточни данни, винаги могат да се коригират. Важно е некоректните да бъдат санкционирани, да има истински контрол", твърди Георгиев.

Вече 5 години ведомствата, които трябваше да направят единната информационна система, взаимно се обвиняват за забавянето, а система няма.