Да се променят условията и редът за изменение и/или преразглеждане на одобрените цени на ВиК услуги през регулаторния период, предвиждат промени в Наредбата за регулиране на цените на водоснабдителните и канализационните услуги, качени за обществено обсъждане.

Съществуващата нормативна уредба не предвижда възможност при годишните изменения на одобрените цени на ВиК услуги през регулаторния период, КЕВР да отрази в цените действително извършените от ВиК операторите разходи за снабдяване с електрическа енергия от свободния пазар, което налага да се създаде възможност при изменението на одобрените цени на ВиК услуги да се отразяват действително отчетените разходи. Това може да се постигне чрез включване във формулата, по която се изчислява коефициент Q, на нов коефициент - Qе, който отразява разликата между прогнозните (одобрени) и действителните (отчетени) разходи за доставяне на електроенергия за технологични нужди от свободен пазар за предоставяне на ВиК услугите, приспаднати с получени помощи и компенсации от държавата, при отчитане на постигнатите годишни целеви нива на относимите показатели за качество на ВиК услугите, пише в мотивите към проекта.
 
Настъпилите драстични изменения в цените на електрическата енергия, търгувана на свободния пазар, показаха невъзможност за устойчиво планиране от ВиК операторите на разходите за електроенергия през 5-годишния регулаторен период. В одобрените бизнес планове за регулаторен период 2022 г. - 2026 г. ВиК операторите са прогнозирали разходите за електроенергия въз основа на средна месечна цена, определена на пазар „ден напред“ на „Българска независима енергийна борса“ ЕАД (БНЕБ ЕАД) за 6-месечен период, като по указания на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) предимно е използвано второто полугодие на 2021 г.

Средната цена за второто полугодие на 2021 г. от сегмент „ден напред“ е 309 лв./МВтч, а за цялата 2022 г. е в размер на 494 лв./МВтч. В последствие през 2022 г. са приети множество програми за компенсации на разходи за електроенергия, както общо за всички небитови потребители (в т.ч. и ВиК дружества), така и конкретно за ВиК сектора. Представените в КЕВР отчетни доклади на ВиК операторите за 2022 г. показват, че над 50% от направените от дружествата разходи за електроенергия са възстановени чрез така получените компенсации. През 2023 г. се наблюдава трайно понижение на цените на електроенергията, търгувана на БНЕБ ЕАД, като за първите четири месеца е 238 лв./МВтч, като същевременно е продължена и програмата за компенсации на небитовите потребители.

Вдигат рекордно цената на водата в Софийска област

Друга промяна предвижда да се разширят основанията, при които могат да се изменят одобрените бизнес планове през регулаторния период - при промяна в границите на обособената територия на ВиК операторите и/или при необходимост от предоставяне на нови ВиК услуги, променят се условията и реда за преразглеждане на цените на ВиК услугите през регулаторния период. Според действащата наредба процедура за актуализация на бизнес плана може да се открие само при наличие на събития, които в тяхната съвкупност водят до изменение на приходите или икономически обоснованите разходи на ВиК оператора с повече от 10 на сто.

istock
istock

Това ограничава възможността на КЕВР текущо да преразгледа цените на ВиК услугите при възникване на непредвидено или непредотвратимо събитие или събития от извънреден характер, доколкото съгласно действащата разпоредба изменението на цените се извършва чак от 1-ви януари на следващата година.

Оптимизират се и изискванията за реда за внасяне на  заявленията за утвърждаване на цени на ВиК услугите, като се съобразяват  въведените в Закона за водите изисквания относно съгласуването на бизнес плановете от асоциациите по ВиК и задълженията по сключените договори между асоциациите по ВиК и ВиК операторите, и отпадат неясни и дублиращи се изисквания.
 
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg