Близо половин милиард  лева (450 млн. лева годишно) - толкова е ефектът за пропуснатите (несъбрани) общи данъчни постъпления от потребление на тютюневи изделия (акциз и ДДС). Това се равнява на 2% от общите данъчните приходи за 2014 г., или 0.6% от БВП. 

Данните са от доклада на "Индъстри Уоч" - "Контрабандата на тютюневи изделия и бюджета: ефекти за стабилността на фиска в България и ЕС", разпространен до медиите днес. 

Изчисленията са направени според проучване на АС Nielsen, изготвено през 2014 г., според което делът на нелегално продаваните цигари в България е около 20%, като се отчита леко нарастване през последните три години. Тази оценка вероятно е консервативна, отчитайки ефекта на заместване на цигари с други тютюневи изделия.

Пред правителството стои предизвикателството да запази фискалната дисциплина в среда на нулева инфлация и минимален растеж, съчетан със свит поток чужди инвестиции и слабо нарастване на работните места. При неминуемото стагниране на общите приходи в бюджета в подобни условия, постъпленията от акцизи добиват все по-важно макроикономическо значение. Борбата със сивата икономика и повишаването на събираемостта ще са от ключово значение за стабилността на публичните финанси и възможността да се реализират реформи и разходни политики.

Акцизите върху тютюневите изделия носят прихот от около 1.8 млрд. лева през 2014 г., или  44.5% от всички акцизи и 6% от всички бюджетни приходи. Макроикономическото измерение на този приходоизточник е е 2.2% от брутния вътрешен продукт на страната, се казва в доклада.

България е страната в ЕС, в която облагането на тютюневите изделия има най-голямо значение за изпълнението на държавния бюджет. България е страната, която губи относително най-много приходи заради контрабанда от всички страни в ЕС. Контрабандата на цигари коства на фиска 1.6%-2% от общите данъчни приходи, които държавата събира. По този показател България „изпреварва“ значително всички страни-членки на ЕС. Като относителен принос за бюджета, загубите за България са 3 пъти по-високи от Румъния и Полша, например, 10 пъти колкото за Германия, и около 16 пъти колкото в Холандия.

Потреблението на нелегално продавани цигари е неравномерно разпределено сред големите български градове. Ако свие контрабандата в най-засегнатите 10 града до средното за страната, загубите за бюджета биха намалели с ¼ , или около 110 млн. лева допълнителни приходи от кациз и ДДС.

Потреблението на нелегално продавани цигари е неравномерно разпределено сред големите български градове. Най-висок е делът на контрабандните цигари в Сливен (70% от всички), в Свиленград (65%) и Сандански (49%) при среден дял за страната 20%. В София контрабандните цигари са 13.8%, в Пловдив 43%, а във Варна 18.7%. 

Широкото разпространение на контрабандни цигари в няколко региона на страната показва, че повишаването на събираемостта в най-засегнатите градове ще има значителен ефект върху свиването на общия дял на нелегално продаваните тютюневи изделия. Общият дял на контрабандните цигари може да падне до 15% от сегашните 20%, ако делът на контрабандните цигари в най-засегнатите 11 града се сведе до средното ниво в момента (20%). 

Повишаването на данъчното облагане на тютюневите изделия до средното за страната равнище в най-засегнатите градове би свило загубите за бюджета с 25% и би донесло допълнителни 110 млн. лева приходи от ДДС и акцизи в държавната хазна.