Българите, които искат да ползват отстъпката от 5% от дължимия данък върху доходите за миналата година, първо трябва да изчистят всичките си стари борчове към хазната.

Става въпрос не само за данъци, но и за всички вземания, които са пратени за събиране на Националната агенция за приходите (НАП), като фишове от КАТ, актове и други. Това обясни вчера шефката на дирекция „Обслужване“ в НАП Боряна Георгиева по време на официалния старт на данъчната кампания за тази година. 

5-процентната отстъпка няма да може да се ползва дори ако имате борчове с изтекла давност. Към днешна дата такива са всички задължения към хазната, които са по-стари от 31 декември 2008 г. От НАП обясниха, че те не се отписват автоматично, а човек трябва да подаде искане да му отпаднат по давност.

Голямата новост за ползването на отстъпката тази година обаче е, че декларацията трябва да е подадена онлайн. За целта НАП разшири броя на услугите, които могат да се ползват с Персоналния идентификационен код (ПИК). В тях вече е включено и подаването на данъчните декларации. Досега декларациите можеха да се подават по интернет само с електронен подпис. За разлика от него ПИК е безплатен и се получава буквално за 3 минути от съответния офис на НАП.

Срокът за подаване на декларацията за ползване на отстъпката тази година е 31 март. Иначе самото плащане на налога, намален с 5%, може да стане до 30 април. Краят на април е срокът, в който всички физически лица с доходи извън тези по трудов договор трябва да си подадат декларацията и да платят дължимото по нея.

Акцентът на данъчната кампания тази година ще е издаването на ПИК, обясни още Боряна Георгиева. По думите й от началото на годината досега над 8000 физически лица са подали декларациите си. 1500 от тях са предпочели да го сторят по интернет, като половината от тях са ползвали ПИК.

Към момента НАП е издала 250 000 ПИК. Те ще останат активни, като за тях ще действат всички услуги, предоставяни от приходната агенция с този код. Физически лица, които имат издаден повече от един ПИК - например издаден на БУЛСТАТ на едноличен търговец (ЕТ), ще могат да ползват услугата за подаване на декларация с този ПИК, който е издаден на техния ЕГН, допълниха от НАП.

От там посочиха още, че услугите, които могат да се ползват с ПИК, са три вида. Първата е получаването на информация за това на колко часа и върху каква заплата ни осигурява работодателят, както дали прави редовно вноските. С ПИК може да се получава информация и за пенсионния фонд (виж текста). А също така – за задълженията ни към хазната и за платените борчове.

Втората група услуги са за подаване на исканията за издаване на различни документи, а третата – конкретно за подаването на данъчната декларация с ПИК.

Боряна Георгиева посъветва хората, когато подават заявлението си за издаване на ПИК, в него да посочат, че искат да ползват и трите групи услуги.

Отказването на всяка от тях става лесно – само с едно телефонно обаждане на националния телефон – 0700 18 700. Ако обаче искате да включите някоя, то ще трябва пак да ходите до офиса на НАП. И то не до кой да е, а до този по постоянния ви адрес.   Само от него може да получите своя ПИК. Данъчните ще го дадат на някой ваш близък или приятел, само ако той има изрично пълномощно за това.

В случай, че имате съмнение, че някой има достъп до вашия ПИК, трябва незабавно да се обадите в колцентъра на НАП, за да го блокират. Само тогава подадените документи ще се считат за невалидни и нищо лошо няма да произтече за вас.

За всички, които все пак предпочитат да си подадат декларацията в офис на НАП, от агенцията припомниха, че по време на данъчната кампания те ще работят с плаващо работено време, без обедна почивка. Освен лично, подаването може да става и по пощата.