През 2025 г. се наблюдава безпрецедентно увеличение на местната данъчна тежест в България. Това сочи ежегодният анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ), който повече от десетилетие проследява как се променят местните данъци в общините чрез своя индекс за местна данъчна тежест.

Индексът се изчислява по скала от 0 до 100, където 0 съответства на най-ниските допустими по закон ставки на четири ключови местни налога: данък върху недвижимите имоти, данък върху възмездното придобиване на имущество, данък върху превозните средства и патентен данък за търговски обекти. През последното десетилетие този индекс показва устойчиво покачване, с изключение на 2019 г., когато заради местните избори повечето общини задържат или понижават ставките.

Местните данъци: 20 млн. лв. събрани онлайн за полугодие

2025 г. обаче бележи изключение в обратната посока — отчетено е повишение от цели 2,5 пункта в индекса, което е най-високото за последните десет години. По данни на ИПИ това не се дължи на няколко големи общини, които повишават драстично данъци, а напротив — причината е в широкото разпространение на увеличения в различни населени места.

istock
istock

Конкретно, отчетени са 72 случая на увеличение на данъка върху недвижимите имоти, 33 на данъка за възмездно придобиване, 28 на патентния данък за търговия на дребно и 45 на данъка върху превозните средства. С изключение на последния, това са най-високите стойности за последното десетилетие. Отделно, по отношение на данъка върху автомобилите се уточнява, че големият брой увеличения през 2019 г. се дължи на въвеждането на екологични компоненти (Евро 1 и 2), което е променило методологията, но не винаги влияе върху индекса.

Местните данъци се вдигат чувствително

В географски план, данъчната тежест е най-висока в някои от големите общини и в курортните райони по южното Черноморие. В челото на класацията попадат Царево със стойност на индекса 87,9, Чепеларе (73,9), Приморско (73,4), Ботевград (72,5) и Созопол (71,4). В обратния край на спектъра, с най-ниски ставки, се нареждат по-слабо населени или гранични общини като Калояново (24), Медковец (24,3), Мирково (25,7) и Угърчин (26,7).

Според анализа на ИПИ, най-съществената промяна не е само в абсолютните стойности на индекса, а в неговата динамика. Сравнение между данъчната карта на страната през 2021 г. и 2025 г. показва значително потъмняване на общините – знак, че много от тях са преминали от ниски към средни или високи нива на облагане. Това подсказва бързо и повсеместно нарастване на данъчната тежест.

ИПИ обръща внимание и на структурните причини зад тази тенденция. Една от тях е фактът, че основите за местното облагане — като данъчни оценки на имоти, мощност на автомобили и търговска площ — не растат паралелно с инфлацията, за разлика от приходите от държавните данъци като доходи и печалби. Това води до постепенно обедняване на общинските бюджети и засилена зависимост от трансфери от централния бюджет. Така местната власт се оказва с ограничена финансова самостоятелност и често е принудена да компенсира чрез повишаване на местни налози.

Българите ще работят 154 дни за държавата през 2025 г.

В тази връзка ИПИ припомня своята инициатива „2% в твоята община“, която предвижда прехвърляне на част от приходите от подоходния данък директно към общинските бюджети. По този начин местните власти биха могли да разполагат с повече собствени средства, без да се налага ежегодно повишаване на местните данъци. Подобна реформа е подкрепена и в наскоро публикувания доклад на Световната банка „Rethinking Municipal Finance“, в който ИПИ участва като консултант.

С обобщението си анализът на ИПИ ясно показва, че местната данъчна тежест в България не просто расте, а го прави по-бързо и по-широкообхватно от всякога, като поставя под въпрос устойчивостта на настоящия модел на финансиране на общините.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase