Столичната община се кани да промени ценоразписа за услугите на своите чиновници, като въведе 20 нови такси и като увеличи 32 от съществуващите.
Промяната ще обхване широка гама от дейности, засягащи фирми и граждани - издаване на скица от кадастъра, удостоверения, вписване в регистри и др. Предложенията вече се обсъждат по комисиите, като се очаква да бъдат гласувани на 28 юни и да влязат в сила още от 1 юли.
Въвежда се например такса за проверка от инспектората по искане на етажната собственост - 10 лева. Новост е и удостоверяването на административен адрес - то ще се получава срещу 3.50 лева. Издаването на констативен акт за необходим ремонт в общи части на сграда ще струва 40 лева.
10 лева ще трябва да плати гражданин, който поиска от своята община да получи документ по гражданска регистрация от друга районна администрация. 10 лева ще струва на фирма издаването на дубликат от архива на търговския отдел.
Комплектоването на преписки за покупка или за пристрояване на общински имот ще се таксува с 30 лева. Издаването на дубликат на разрешително за таксиметрова дейност ще е 20 лева. Билетите за зоопарка ще поскъпнат двойно - 2 лева за дете и 4 - за възрастен.
Според зам.-кмета Дончо Барбалов актуализацията се налага главно, защото някои такси не били качвани от 2006 г. и трябвало да се отрази инфлацията. В официалната докладна по въпроса се посочва също, че отделите "Общинска собственост" се оплаквали, че са много натоварени и че таксите не покривали обема от работа и разходите. Разчети за това обаче в записката няма. Барбалов обяви пред медиите, че става дума за писмени справки, за скици и др., като поскъпването щяло да е с 2-3 лева, а общият ефект - около 300 000 лева допълнително в общинската хазна.
Любопитното е, че зам.-кметът е бивш служител на Световната банка, която от години критикува българската администрация, че превръща таксите в замаскирани данъци и че гази основното правило - цената да покрива само разходите по извършването на услугата, а не да пълни бюджета. В официални доклади на банката пише черно на бяло, че у нас формирането на тарифите е непрозрачно и че често таксите за административни услуги растат, за да има повече пари за бонуси и премии за чиновниците.
Бизнесът вече остро реагира на предложенията. Според Българската стопанска камара предложените нови такси в някои случаи надвишават 4-5 пъти действащите към момента, без изобщо да е ясно как са определени.
"Разбираемият стремеж за повече приходи в бюджета не трябва да е за сметка на необосновано високи цени. Съгласно Закона за ограничаване на административното регулиране цените на публичните услуги следва да се определят в съответствие с направените разходи за издаване на съответния документ", гласи официалното становище на БСК.
Камарата настоява всички публични услуги на общината да бъдат прегледани и преостойностени съгласно изискванията на закона и таксите да бъдат определени според разходите, а не на око.
Таксите в София и в момента не са ниски. Издаването на банално удостоверение за семейно положение или за наследници например струва 5 лв., за платен данък наследство - 11 лв., за данъчна оценка - 17 лв.