Банки у нас не спазват европравилата при възстановяването на сумите при източване на банкова карта. Има трезори, които изобщо не връщат парите на клиента, или пък искат той да поеме 300 лв. от откраднато, алармираха от асоциация "Активни потребители".

Това е директно нарушение на евродирективата за платежните услуги и Комисията за защита на потребителите обмисля да направи проверка по случая.

По закон цялата загуба би трябвало да е за сметка на банката, с изключение на случаите, в които потребителят разгласи ПИН кода си или пък се опита да измами трезора.

Новите правила за защита на потребителите при източване на карта заработиха на 1 ноември м.г. Тогава влезе в сила Законът за платежните услуги и платежните системи, написан на базата на евродиректива.

Според чл. 57 при неразрешена от клиента платежна операция банката възстановява цялата изчезнала сума в рамките на 21 дни. За целта обаче потребителят трябва да е спазвал изрядно правилата за употреба на картата - да е закривал ПИН кода с ръка; да не го е записвал на бележка, която държи при картата; да не е давал пластиката за ползване на свои роднини.

Другото условие е клиентът да не се опитва да мами банката. Ако установи, че сметката му е източена, или че картата му е открадната или изгубена, гражданинът трябва незабавно да съобщи на банката. Ако не изпълни което и да е от тези условия, потребителят губи парите си.

Някои трезори обаче не са въвели коректно разпоредбите на директивата и закона в общите си условия. В правилата на един от трезорите пише, че "при неразрешени операции с картата и при условие че картодържателят не е нарушил задълженията си поради умисъл и груба небрежност и не е действал чрез измама, той понася загубите в размер до 300 лева".

Според закона обаче в случая откраднатото би трябвало да е за сметка на банката. Друг трезор пък е записал, че потребителят носи "ограничена отговорност" върху откраднатото преди уведомяването на банката. Това е така, но само ако клиентът не си е спазил задълженията.

Трета банка пък предвижда, че клиентът понася "всички загуби, свързани с неразрешени платежни операции в случаите, когато не е изпълнил някое от задълженията си при измама или груба небрежност". Този текст обаче също не е съвсем точен, защото дори клиентът да е разкрил ПИН-а си заради груба небрежност, той не може да търпи загуби, след като уведоми банката.

Досега нито една държавна институция не е установила дали подобни клаузи в общите условия на банките са изрядни пред закона. Комисията за защита на потребителите обаче е готова да се заеме със случая. "Ще обмислим да направим проверка на съответствието на общите условия със закона ", заяви в петък Огнян Варадинов, член на КЗП.

Отличници

Има и изрядни трезори. Сред тях е например СИБанк, която възстановява оспорената от клиента сума до 21 дни. Ако проверката по случая установи, че клиентът не е запазил ПИН-а, той носи отговорност до 300 лв., а ако е действал при груба небрежност, всичките откраднати пари са за негова сметка.

Почти същата е практиката в другите европейски банки. Банк Аустрия, част от УниКредит груп, например възстановява откраднатата сума незабавно и е записала, че при обичайна, а не груба небрежност, клиентът може да загуби максимум 150 евро.