От януари 2012 г. правителството на Руската федерация изцяло преминава на електронен документооборот. Само преди две години руският президент Дмитрий Медведев наричаше идеята за електронно правителство „химера“. Но в четвъртък министерският съвет утвърди график за премахване на хартиените документи от работата на федералните органи на изпълнителната власт – съобщи вестник „Взгляд“.

Според плана, през юни ще са готови електронните системи, а през есента – и инструкциите за новото електронно деловодство. И от първи януари 2012 г. целият поток от документи между ведомствата ще приеме електронна форма. Това събитие може да се определи като историческо за Русия – посочва изданието.

Според международните рейтинги за електронно правителство, през 2007 г. Русия е заемала 92 място. Това накара Медведев през 2009 г. да отбележи, че независимо че на работните места в държавната администрация има компютри с достъп до Интернет, компютрите се използват основно като пишещи машини. Той призова федералното правителство поне да не пречи на регионите, където администрациите са започнали да се дигитализират, и заяви:

„Важно е когато хората решават проблемите си да не събират хартийки и да бягат от приемна на приемна – както правят родителите, които искат да намерят място за децата си в детски градини“.

И правителството на Владимир Путин изглежда го е чуло. През юни руските чиновници ще получат електронен подпис. През май ще се утвърди списъкът от документи, които оттук нататък ще съществуват само в електронна форма.

Сега ведомствата пак си общуват по електронен път – защото е по-лесно и бързо. Но за документите се изискват хартиени оригинали. Това изключително затормозява административния процес: първо документите да се изготвят на хартия, после да се превърнат в електронна информация и заедно с това да се регистрират в системата. С електронния подпис за руските чиновници обаче процесът изключително ще се ускори.

Русия работи по мащабен проект за информационно общество с хоризонт до 2018 г. Интересно е, че в скоро време всеки руски гражданин ще трябва да обяви свой официален адрес на електронна поща, на който ще си общува с правителството. По този начин държавата ще бъде освободена от задължението да праща призовки или справки по обикновената поща.

По електронна Интернет система в скоро време ще се прави заявка за час при лекар, ще се прави проверка на състоянието на пенсионната сметка /?/, ще се плаща глоба за КАТ и т.н. Така не само ще се съкратят разходите, но ще се отслаби и административният натиск върху бизнеса.

Засега за въвеждането на тази програма са предвидени 375 млрд. рубли /18.5 млрд. лева по курс на деня/ до 2018 г. Но както отбелязва и руският президент, ако самите чиновници не бъдат добре обучени, електронното правителство няма да има успех сред гражданите.

Взгляд“ припомня, че сред първите реформи на новия кмет на Москва Сергей Собянин, когато беше назначен на поста преди четири месеца, бе да замени кабинетните съвещания на столичното правителство с конферентна комуникация по Интернет.