70 жалби срещу работодатели са постъпили в НАП за последния месец. Служителите се оплакват, че не са осигурявани върху пълния доход или няма коректна информация към приходната агенция за сключените трудови договори.

Жалбите са резултат от въвеждането на услугите с персонален идентификационен код. С него служителите имат достъп до информация за пенсионния си фонд, сумата, върху която ги осигуряват, и за това какъв трудов договор е декларирал пред НАП работодателят им.

Идентификационен код вече имат 26 000 граждани. Той се издава от офиса на приходната агенция по постоянен адрес и дава достъп до някои услуги, без да е необходим електронен подпис.

В един от случаите се оказало, че управителят на фирмата, не само че не е подал към НАП данни за трудовите договори на своите служители, но и не начислява и плаща дължимите осигурителни вноски от години. Освен това работодателят внасял от името на работниците си здравноосигурителни им вноски като на трайно безработни, така че те да не заподозрат измамата.

За да не се окажат в подобна неприятна ситуация, от НАП препоръчват на своите клиенти да се възползват от новата услуга и да си вземат ПИК от офиса на НАП по постоянния си адрес. ПИК е 12-цифров код, който дава дистанционен достъп до някои услуги на НАП без да е необходимо закупуването на електронен подпис.

Ако имат ПИК, гражданите могат да проверяват в интернет върху каква сума работодателите внасят осигурителните им вноски, да получат информация за пенсионния си фонд, както и да видят какъв трудов договор е декларирал пред НАП шефът им.

Чрез ПИК клиентите на приходната агенция могат да поискат и издаването на документ, като например удостоверение за липса на задължения.