Около 170 проверки в големи търговски центрове в страната и онлайн магазини е извършила Комисията за защита на потребителите (КЗП) на „Черния петък”, при които са констатирани 25 нарушения, съобщи председателят на Димитър Маргаритов.

„Основно става въпрос за изкуствено завишаване на цените непосредствено преди кампанията, за да се рекламира по-висок процент отстъпка, докато по закон стоката трябва да е продавана на старата цена поне месец преди обявяване на намалението”, обясни той.

По думите му инспекторите са попаднали и на случай, в който е обявена старата, по-висока цена и процент намаление, без да е посочена новата. В хода на проверката обаче става ясно, че преди да бъде извършена сделката, потребителят е информиран от продавача за реалната цена, която ще заплати.

„Съществува известна логика в това, защото ако тази промоция трае само един или два дни, дори по-голям риск би се създал, ако смените етикетите на абсолютно всички стоки с нови цени и на следващия ден трябва пак да ги смените, отколкото ако обявите коректно процента и информирате клиента за точната сума, която трябва да плати”, коментира Маргаритов по Канал3.

„В някои случаи, въпреки че се анонсира процент намаление и нова по-ниска цена, на касата се таксува старата цена”, даде друг пример председателят и каза, че това са отделни случаи, които показват, че макар и не масово, все пак има опити за подвеждане на потребителите.

„Когато установим такива нарушения, издаваме заповеди, с които забраняваме по-нататъшното им практикуване и налагаме санкции”, добави председателят и посочи, че в последните години произнасянията на Комисията за нелоялни практики са се увеличили, като за цялата минала година те са около 300 и засягат практики в търговските, туристическите обекти и онлайн пространството.

Според него това не означава, че търговците са станали по-недисциплинирани, а се дължи на по-затегнат контрол и специално внимание върху нелоялните търговски практики, тъй като засягат неограничен кръг потребители.