Колата на бъдещето ще се задвижва електрически, ще бъде омрежена и "интелигентна" и ще предлага всевъзможни дигитални бордови системи за развлечение, а посещението в сервизите няма да е непременно необходимо.

Който днес си купува кола в Германия, обикновено я кара 5 до 7 години преди да я смени с по-нов модел. „В бъдеще обаче автомобилите ще се променят на всеки 3 месеца“, казва за "Дойче веле".Клаус Грубер, експерт по автомобилен софтуер от консултантската компания PwC Strategy. Той уточнява, че подобно на смартфоните или лаптопите в бъдеще автомобилите ще се нуждаят често от обновяване на софтуера и от нови функции, свързани със сигурността.

Грубер е съавтор на ново изследване за бъдещето на автомобилната промишленост. Според него, разходите за развитие на софтуер за новите модели автомобили ще се удвоят през следващите 10 години. Близо 45% от тях ще погълнат новите технологии за автономно управление на автомобилите, се посочва в документа.

Колата на бъдещето ще се задвижва електрически, ще бъде омрежена и „интелигентна“, т.е. ще се движи автоматизирано. Освен това ще има и дигитални бордови системи за развлечение, а за нуждите на платформите за споделено каране (Carsharing) ще бъде необходим и допълнителен софтуер.

В днешните автомобили са вградени десетки електронни устройства за управление на различните компоненти – двигателя, климатичната инсталация или електрическите стъкла. В бъдеще тези отделни устройства ще бъдат обединени в по-малко на брой, но по-мощни компютри, тъй наречените домейн-контролери. „Тези централни компютри ще бъдат мозъкът на колата и ще управляват всички нейни функции“, обяснява Грубер.

С помощта на вграден мобилен чип и през 5G-мрежата „Over the Air" софтуерът на колата ще се обновява редовно от „облака“, както това днес правят например смартфоните. Това ще направи посещенията в сервиз напълно излишни, казва още експертът.

istock
istock

За автомобилната индустрия това ще означава огромни промени – вече няма да е достатъчно само производителите да правят висококачествени коли. „Все повече функциите ще се основават на софтуера, а автомобилните фирми ще трябва да променят своята култура и начина на производство. Казано иначе: те все повече ще се превръщат в софтуерни компании“, посочва Грубер.

Ако дадено мобилно приложение за смартфон не работи или откаже внезапно, това не е чак толкова опасно. Но в една кола това може да има тежки последици. Затова софтуерът за автомобили, които превозват пътници, трябва да е изключително сигурен, здрав и надежден.

Какви разходи спестяваме с покупката на електромобил

Всеки, който ползва компютър, знае, че софтуерните компании не са решили всички съществуващи проблеми. Затова Клаус Грубер предлага фирмите от бранша да се кооперират. „Автомобилната промишленост и нейните доставчици трябва да се кооперират с технологичните концерни, за да могат да предложат всички тези нови функции под формата на един качествен и надежден продукт“, посочва той.

Германският експерт смята, че в крайна сметка ще бъдат разработени две или три нови операционни системи за колите на бъдещето. Познаваме тази картина от компютрите, които работят с една от три възможни операционни системи, или от смартфоните, които в основи линии използват една от две съществуващи операционни системи.

istock
istock

Едно е ясно: компаниите, които разработят тези нови операционни системи, ще бъдат много печеливши. Както и тези, които ще развиват софтуера. Не на последно място и защото в софтуерния бизнес надценки от порядъка на 50 процента и повече са нещо съвсем обичайно.

„Тесла например вече обяви, че смята да лицензира свой собствен софтуер за автономни автомобили и по възможност да го предлага също и на конкуренцията. Именно превъзходството на американската компания в тази сфера обяснява защо нейната пазарна капитализация от 670 милиарда долара междувременно е три пъти по-голяма, отколкото тази на Фолксваген, Даймлер и БМВ взети заедно.

5000 евро субсидия за електромобил

Германските автомобилни фирми обаче вече също работят над свои собствени операционни системи, които отчасти дори вече монтират на новите си модели. В това отношение БМВ е първенец – от 2018 година баварците използват собствената си операционна система BMW OS 7. Мерцедес в момента разработва платформата MB.OS, а Фолксваген изгражда подразделение за разработване на собствена операционна система, която ще се нарича VW.OS. Освен това в сътрудничество с Майкрософт автомобилният производител от Волфсбург работи върху собствен облак за автомобилен софтуер.

istock
istock

Именно такива сътрудничества предлага софтуерният експерт Клаус Грубер. Защото, по думите му, трансформацията на автомобилния бранш трябва да се извърши бързо и ще бъде много скъпо нещо. А за самостоятелните играчи на пазара рисковете ще бъдат прекалено високи, допълва той.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg