През януари 2020 година регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз  отбеляза доста силен спад от 7,5% с оглед на значими данъчни промени в някои страни членки на ЕС в началото на настоящата година, които доведоха до доста силен ръст при автомобилните продажби през декември 2019-а, когато те скочиха с цели 21,7 на сто.

В същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) показаха много слабо повишение от 0,1% при продажбите на нови автомобили в рамките на България.

Достъпна ли е покупката на нов автомобил у нас

Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се свиха през януари със 7,5% на годишна база след техен ръст с 21,7% през декември, като през миналия месец бяха регистрирани 956 779 броя нови автомобили спрямо 103 407 година по-рано (през януари 2019-а). Данните на ACEA за ЕС вече не включват Великобритания, която напусна съюза на 31-ви януари тази година.

От ACEA отбелязваха, че други негативни фактори за автомобилния пазар през януари са били по-слабите глобални икономически условия и несигурността, провокирана от Брекзит.

istock
istock

В резултат на всички това търсенето на нови пътнически автомобили и в четирите водещи пазари на ЕС отбеляза спад, като продажбите във Франция се понижиха с цели 13,4%, в Испания - със 7,6%, в Германия - със 7,3% и в Италия - с 5,9 на сто.

Ваучер за 1900 евро, ако унищожите старата си кола

Британските продажби на нови автомобили пък се свиха през януари със 7,3% до 149 279 броя от 161 013 броя година по-рано.

Според ACEA продажбите на нови автомобили в България се повишиха през януари с едва 0,1% до 2 347 броя спрямо година по-рано, когато бяха продадени 2 344 автомобила и след като в края на 2019 година те нараснаха с 11,8%.

В рамките на първите десет месеца на настоящата година регистрацията на нови автомобили в нашата страна се повиши с 2,4% на годишна база до 29 692 броя от 29 005 броя през същия период на 2018-а година.

Трябва да се има предвид, че продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика.

Колко българи карат "Ролс Ройс" и "Ферари"

Слабите данни за януари сякаш са знак, че автомобилната индустрия на стария континент все още не може се измъкне решително от кризата, в която изпадна през есента на 2018 година и която криза продължи и през голямата част от 2019-а година.

Относително умерен спад от 0,4% отбелязаха продажбите на нови автомобили през януари на немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group), като продажбите на моделите "Фолксваген"  се свиха с 6,6% и на "Шкода" (Skoda) - с 1,4%, докато продажбите на "Сеат" (Seat) скочиха с 10,4%, на "Порше" (Porshe) - с цели 76,4% и на "Ауди" (Audi) - с 6,4%.

istock
istock

Слабо понижение на автомобилните продажби на Volkswagen обаче беше придружено от нарастване на общия пазарен дял на компанията през януари до 26,6% от 24,7% година по-рано, като по този начин тя запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.

Останалите водещи немските автомобилни компании се представиха противоречиво, като продажбите на нови автомобили на BMW Group се увеличиха през януари с 5,2%, докато на Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се понижиха с цели 10,4%, най-вече в резултат на спад с цели 89,1% при продажбите на Smart, докато тези на автомобили с марката Mercedes се понижиха с едва 0,1 на сто.

По-силен спад през януари отбелязаха продажбите на френските автомобилни компании Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) и PSA Group (произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen), като те се понижиха съответно с 16,3% и с 12,9%, както и на италианската FCA Group (произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chtysler и Alfa Romeo) - спад с 6,7 на сто.

Продажбите на автомобили на южнокорейската Hyundai Group (произвеждаща марките Hyundai и KIA) пък се повишиха слабо с 0,5%, а на японската Toyota - с 12,2%.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg